Tiki u 9-latki
Dzień dobry,
Córka odkąd skończyła 3 lata w sytuacjach, w których czuje napięcie np. podczas pasjonującej zabawy, na lekcji w szkole wykonuje gest obustronnego przytykania dłoni zaciśniętych w piąstki do skrzydełek nosa. Byliśmy w poradni psych.-ped., ale tam powiedziano nam, że nie zajmują się takimi sprawami. Córka po testach została sklasyfikowana jako dziecko zagrożone dysleksją oraz deficytami w zakresie słuchu fonemowego. Poziom inteligencji ma wysoki. Nie wiemy jak korygować jej zachowanie.
Małgorzata

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Takie emocjonalne reakcje zdarzają się u wielu dzieci z mikrouszkodzeniami centralnego układu nerwowego, jakie mogły powstać np. na skutek chwilowego niedotlenienia podczas akcji porodowej. To problem natury neurologicznej. Natomiast jeśli diagnoza dysleksji rozwojowej i zaburzeń słuchu fonemowego potwierdzi się, czeka Państwa wiele niełatwej pracy. Dzieci z tzw. specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dyleksja, dysgrafia, dyskalkulia) mogą uczyć się bardzo dobrze, lecz wymaga to systematycznej, cierpliwej pracy. Przerwanie jej sprawia, że problemy z czytaniem i pisaniem powracają. Dodatkowo dość często zdarza się, że dysleksją dotknięte są dzieci bardzo inteligentne i wrażliwe - jak Państwa córka. Dysleksja źle wpływa na ich samoocenę, szczególnie w kontekście rówieśniczym. Także potrzeba tu dużo umiejętnej pracy wychowawczej.
Dużą pomoc mogą Państwo otrzymać w dobrej poradni psych.-ped., wiele zależy też od szkoły. Problem jest  dobrze opisany w literaturze. Warto sięgnąć po publikacje prof. Marty Bogdanowicz oraz serię ćwiczeń Ortografitti.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska