Natręctwa
Witam,
Mam duży problem z moim 5-letnim synkiem. Ma manię brudnych rąk, w szczególności boi się je zatłuścić. Jest przewrażliwiony do tego stopnia, że kiedy chce zjeść np. kabanosa, trzeba mu go owinąć w papier albo nabija go na widelec. Bardzo często odmawia sobie jakiegoś jedzenia, np. owoców, bojąc się zabrudzić rączki. Nie pomaga tłumaczenie, że przecież moze umyć ręce jak się zabrudzą. Myje je często, zawsze z ogromną ilością mydła, a mimo tego rezygnuje z potraw, które mogą go ubrudzić. Te natręctwa ma tylko w przypadku jedzenia - może bawić się w piasku czy błocie, chętnie rusuje kredą, ale jedzenie jest jakby odrębną kategorią. Trwa to już z rok, wcześniej po prostu mył ręce, teraz to się pogłębiło i syn woli zrezygnować z jedzenia niż zatłuścić palce. Czy powinnam szukać porady lekarskiej? Dodam, że mam w bliskiej rodzinie osobę chorą na chorobę psychiczną i ona również ma natręctwa (o czym syn nie może przecież wiedzieć).
Pozdrawiam
Marta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Zdarza się, że dzieci w tym wieku stają się z sobie tylko znanego powodu autorami jakiejś przejściowej obsesji. Jeśli pozyskują w ten sposób duże zainteresowanie rodziców, problem staje się trudny do wyeliminowania. Tłumaczenie, okazywane martwienie się - wbrew intencjom rodziców - wzmacnia zachowanie dziecka. Rozumiem Pani obawy związane z występowaniem choroby psychicznej w rodzinie, tym bardziej że niepokojące Panią zachowania synka trwają już długo i się intensyfikują. Myślę, że dla Pani spokoju warto byłoby zasięgnąć opinii dobrego psychiatry dziecięcego. Na wizytę warto pójść najpierw bez dziecka, by mogła Pani spokojnie wypytać o wszystko. Warto zapytać o zalecenia do pracy w domu. Podczas wizyty z synem proszę zadbać, by mały nie słyszał o czym mowa. To samo w domu - nigdy nie należy rozmawiać o problemie dziecka przy dziecku.
Fakt, że problem ma charakter selektywny, przymus czystości ograniczony jest tylko do tej jednej dziedziny, w mojej ocenie jest dobrą przesłanką i mam nadzieję, że jeśli wdrożą Państwo odpowiednie oddziaływania psychopedagogiczne, sytuację uda się opanować.
Serdecznie życzę, by wszystko skończyło się dobrze.
Agnieszka Sokołowska