Czytanie bajek - brak zainteresowania
Witam serdecznie,
Od niedawna zaczęłam czytać do snu mojej obecnie 11-miesięcznej córeczce. Wcześniej malutka zawsze zasypiała przy butelce od razu po kąpieli. Od urodzenia kąpieli i wieczornemu karmieniu towarzyszyły kołysanki. Od kilku tygodni zaczęłam jej czytać bajeczki, jednak martwi mnie fakt, że ona wcale nie jest zainteresowana. Czytam jej siedząc obok łóżeczka, a ona w łóżeczku sobie siedzi i się bawi albo gaworzy po swojemu. Generalnie mam wrażenie, że dla niej nie ma to żadnego znaczenia czy siedzę i czytam czy mnie nie ma. Chyba powinna już rozumieć, co czytam, prawda?
Dodatkowo nie jest chętna do nauki - nie zrobi jeszcze papa mimo, że rozumie to stwierdzenie. Zrobi np. jak juz ktoś sobie pójdzie albo kiedy ona ma ochotę. Czy mogę coś zrobić, aby ją bardziej zainteresować?
Kinga

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Proponuję wrócić na razie do poprzednich zwyczajów związanych z zasypianiem. Nie ma nic lepszego niż codzienne czytanie do snu kilkulatkom, lecz dla 11-miesięcznego dziecka znacznie lepsze są kołysanki mamy. Natomiast pierwsze książeczki, typowe dla maluszków - jeden duży, prosty obrazek na stronie, proszę włączyć w codzienne, aktywne zabawy z dzieckiem. To korzystne i dla rozumienia mowy, i mowy czynnej, i rozwoju poznawczego.
To, czy mała rozumie, to co Pani czyta teraz, zależy od tego, co i jak długo Pani czyta. Brak zainteresowania córki jest całkowicie prawidłowy, jeśli prezentuje jej Pani bajki niewłaściwe dla dziecka rocznego. Nawet jeśli to krótka bajka, bez prezentacji obrazków i wspólnego omawiania, nic z tego nie będzie. Polecam małe książeczki z grubymi tekturowymi kartkami i  bardzo niewielką treścią, najlepiej o zwierzętach, pojazdach itp. Opowiadanie ich treści umożliwia prezentowanie wyrazów dźwiękonaśladowczych, co sprzyja rozwojowi mowy u dzieci.
W kwestii pa-pa zachowanie córki również jest prawidłowe dla wieku. U tak małych dzieci zmiany w obrębie kilku miesięcy są piorunujące. Proszę dać jej czas.
Serdecznie pozdrawiam,
Agnieszka Sokołowska
p.s.
W ocenie rozwoju małych dzieci rozumienie mowy bada się dopiero od ok. 10 m-ca; wydaje mi się, że oczekuje Pani od córeczki więcej niż norma rozwojowa przewiduje :)