Czy objawy tikowe świadczą zawsze o zespole Tourette'a?
Witam,
Mój syn w wieku 6 lat zaczął dziwnie wyginać główkę do tyłu i w prawo oraz wyginać ustami. W szpitalu przebadali syna i nic nie wyszło. Tik ten pojawił się po zawodach przedszkolnych, w których brał udział. Po 1,5 miesiąca tiki ustąpiły, choć pojawiły się inne, mniej widoczne mianowicie np. zakładanie paluszków wskazujących na palce środkowe i uginanie nóżek w kolanach. Ale można powiedzieć, że przez dwa lata był spokój. Syn ma teraz 8 lat (skończone w kwietniu). Na początku wakacji wzmożyły się tiki u syna i występują w złożonej formie. Syn potrząsa główką, lekko podskakuje i przykłada rączki do nosa tak jakby je chciał wąchać. Wygląda to strasznie. Jesteśmy umówieni na wizytę do neurologa we wrześniu. Sami podejrzewamy, że to Zespół Tourette'a. Proszę napisać jakie badania można zrobić w tym kierunku i czy w ogóle mają one jakiś sens. Podobno jest jakis lekarz w Katowicach, który pomaga w leczeniu Tourette'a (dr Szczechowski). Czy jest Pani znany? Czy wszystkie takie objawy jak opisałam, występujące u mojego dziecka świadczą o tym, że to Zespół Tourette'a? Proszę o odpowiedź.
Marta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Diagnoza objawowa złożonych tików to za mało, by wyrokować o zespole Tourette'a. Takie bezwzględne rozpoznanie można uzyskać tylko drogą badania genetycznego. Jeśli takie będzie podejrzenie neurologa, skieruje Państwa do odpowiedniej poradni.
Rzetelne informacje nt. tików i ich ewentualnego powiązania z zespołem Tourette'a u dzieci znajdzie Pani w książce "Psychiatria dzieci i młodzieży" pod red. prof. Ireny Namysłowskiej, wydawanej przez Wydawnictwo Lekarskie PZWL, oraz w "Psychiatrii wieku rozwojowego" A. Popielarska, M. Popielarska, PZWL, Warszawa 2000.
Niestety nie znam lekarza, którego nazwisko Pani wspomniała.
Problem funkcjonowania dzieci z tym zespołem jest mało rozpoznany w Polsce. Gdyby - co jak mam nadzieję się nie wydarzy - taka diagnoza potwierdziła się u Państwa syna, proszę się odezwać. Wówczas skontaktuję Państwa z osobą która dużo wie o codzienności z zespołem Tourette'a, zna wiele sprawdzonych adresów, co może okazać się dla Państwa istotną pomocą.
Tymczasem proszę zrobić badania, za wyniki których trzymam kciuki.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska