Gest wskazywania palcem
Dzień dobry,
Moja córeczka ma 10 miesięcy, urodziła się w 37 tygodniu, jest po wylewie II stopnia (lewa półkula mózgu). Według lekarzy rozwój jest w porządku,wylew dawno się wchłonął, córka od 1,5 miesiąca raczkuje, wstaje, a teraz zaczyna chodzić przy łóżku lub w łóżeczku. Zaczęła gaworzyć pod koniec 6 miesiąca, więcej w siódmym, do tej pory pojawiły się sylaby: tatata, dadada, mamama, bababa, nenene. Ale nie ma jeszcze słów. Chociaż czasem przestaje na tydzień lub dwa i potem znowu gaworzy. Potrafi odnaleźć przedmiot schowany pod pieluszką. Gdy proszę by oddała mi smoczek, wyciąga go i śmiejąc się kładzie go na mojej dłoni, ale go nie wypuszcza. Sama przewraca kartki w książeczkach, potrafi rączką złapać misia za ucho, gdy pytam gdzie miś ma ucho lub nosek. Od dwóch tygodni pokazuje papa. Miesiąc temu pokazywała jaka jest duża, wyciągając rączki do góry, ale teraz nie chce tego pokazywać. Pytając o inne przedmioty, rozpoznaje je, patrzy na nie, wyciąga rączkę, ale nie pokazuje palcem wskazującym. Czy brak tego gestu świadczy już o tym, że należy wdrożyć jakąś terapię? Dodam, że nie chce na razie bawić się w kosi kosi, ani sroczka kaszkę warzyła. Jest bardzo ruchliwa, wesoła, uwielbia gdy tata wraca z pracy, bo mama jest przy niej cały czas.
Basia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Basiu,
Zawsze warto rozpocząć stymulację rozwojową, gdy są najmniejsze niepokoje odczuwane przez matkę. Proszę pokazywać obrazki w książeczkach i części ciała paluszkiem dziecka. Prosze też włączyć program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie sesje. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska