Zmiana w zachowaniu 5-latka
Witam,
Mój synek skończył pięc lat. Jest dzieckiem o niezwykle rozwiniętej wyobraźni, kreatywności. Ma bardzo duży zasób słów jak na 5-latka - jest to związane z jego pasją do książek, które ma czytane od 4 miesiąca życia. Zawsze był dzieckiem pewnym siebie, upartym, uważnym, błyskotliwym do mniej więcej 4-4,5 r.ż. Zaczęło się to zmieniać wraz z tym jak synka posłaliśmy do przedszkola. Naśladował inne dzieci nie zawsze rozumiejąc, że zachowanie to jest dobre. Wtedy wydawało nam się też, że to dobrze, że się trochę otwarł na inne dzieci, choć nie zawsze nam się podobało takie zachowanie. Synek byl jedynakiem do ok. 4,5 r.ż. Później pojawiła się córka i robiliśmy wszystko by mu pomóc wejść w nową rolę bycie bratem dla małej i sądziliśmy, że to się udało, gdyż nie było nic co budziło by nasz niepokój. Aczkolwiek w tej chwili, córka ma 7 miesięcy, a ja widzę, że mój synek jest dzieckim lękliwym, nerwowym. W dodatku synek z początku wąchał rączki, a teraz dmucha na nie i pojawia się to przewlekle, ponadto na placu zabaw ma kłopot z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami. Bawi się sam, a czasem podchodzi do jakieś grupki dzieci i w bawi się w jakąś zabawę nie mówiąc im o tym i dzieci dziwnie to przyjmują. Martwi mnie, że synek stał się nerwowy, lękliwy, trochę zamknięty i nie rozumiem co się stało, z czego to wynika. Martwię się tym bardziej, że w tym roku idzie do szkoły i boję się jak sobie da radę w pierwszych trudnym tygodniach. Dodam, że mieszkamy zagranicą. Synek mówił już dosyć dobrze po angielsku, a teraz mówi nam, że nie umie mówić po angielsku i boję się o to jak sobie da radę w szkole. Wiem, że jest mu ciężko i coś przeżywa teraz, ale nie potrafi nam powiedzieć o tym. Bardzo proszę o pomoc jak odzyskać pewność siebie mojego synka i rozładować jego tiki, stres i lękliwość by nie skrzywdzono go w szkole. Zastanawiam się nad tym co spowodowało, że mój synek poniekąd zrobił krok do tyłu, pomimo to nadal jest uśmiechnięty, i naturalnie spontaniczny za co kocham go najbardziej. Dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam,
Sisi

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Mamo Pięciolatka,
Niestety obawiam się, że tak jak pójście do przedszkola wywołało pewne niekorzystne zachowania w grupie społecznej, może się tak zdarzyć podczas podjęcie następnego etapu edukacji. Opisane przez Panią trudności chłopca wskazują na spektrum zespołu Aspergera. Więcej na ten temat może Pani przeczytać w nowej książce dr Marty Korendo "Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Jeśli będziecie Państwo w Polsce podczas ferii czy świąt radzę udać się na diagnozę do dr Marty Korendo, która jest autorytetem w tej dziedzinie. Teraz jest jescze czas, by pomóc dziecku.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska