Podejrzane zachowania u 1,5-rocznego dziecka
Dzień dobry,
Jestem tatą 1,5-rocznego chłopca od pewnego czasu zaobserwowaliśmy u niego "dziwne" zachowania. Jeszcze niedawno Kubuś próbował coś powiedzieć, powtarzać słowa, co prawda proste, ale wypowiadał mama baba, bam i tym podobne, był skory do współpracy. W zabawie z klockami czy innymi przedmiotami nigdy nie pozostawał na długo, szybko nudził się jedną zabawką porzucając ją chwytał kolejne... nie na długo. Za to można go zatrzymać na dłużej przy wkładaniu klocków do wiaderka przez pokrywkę z otworami. To lubi robić i lubi być chwalony kiedy uda mu się dopasować kształt. Bajki ogląda też chaotycznie: kartkuje je, nieraz zatrzyma się na jakimś obrazku, w który dłużej się wpatruje, wręcz analizuje każdy szczegół. Rzadko reaguje w domu na imię, ale wie, że to on jest Kuba, bo niekiedy reaguje, np. na dworze kiedy troszkę oddali się od nas na wezwanie go po imieniu reaguje bez problemu. Zachowania, które nas rodziców Kubusia niepokoją to słaby kontakt wzrokowy podczas zabawy, wykluczając zabawę w berka, którą wręcz uwielbia i wtedy jest we mnie wpatrzony jak w obraz. Większą uwagę też mi poświęca po całodniowej nieobecności mojej w domu, ale to raczej zrozumiałe. Czasami kiedy negujemy jego zachowania czy czegoś mu zabronimy, uderza się rączką w głowę, są chwile kiedy przy niektórych czynnościach się "zawiesi" np. przechylanie dwuosobowej huśtawki w parku, zamykanie drzwi i otwieranie czy zabawa drzwiami od pralki. Przestał mówić mama, baba, zaczął mówić "swoim językiem". W domu jest żywy i energiczny biega po wszystkich pokojach, wszędzie go pełno, zaczepia psa. Nie robi mu krzywdy, rozumie, że może głaskać. Ostatnio zaczął powtarzać po nas śmiech, śmieje się w głos, gdy ucieka i jest goniony, ale nie pokazuje paluszkiem kompletnie to czego chce, gdy chce by otworzyć drzwi od pokoju chwyta moją dłoń i ciągnie mnie do drzwi. Lubi okrągłe przedmioty, choć nie obstawia się nimi; czasami zdarza mu się pokręcić w kółko. Okazuje emocje, jak wspomniałem dużo się śmieje, lubi kiedy robię miny wtedy pęka ze śmiechu :) kiedy się zawstydzi nieznanej osoby ucieka mi między nogi lub na rączki, kiedy się boi to płacze i też ucieka do mnie lub mamy. Interesują go inne dzieci, z chęcią do nich biegnie, bada je dotykiem, uśmiecha się do nich i wykazuje zainteresowanie. Lubi przeglądać się w lustrze, wie, że to on jest w odbiciu, uśmiecha się, wtedy znosi różne przedmioty by sprawdzić czy one też będą tam widoczne. Kiedy poza miską psa znajdzie się kulka suchego pokarmu podnosi ją i wrzuca do pozostałych, czy jak leży jakiś śmieć na podłodze umieszcza go w koszu na śmieci, zamyka niedomknięte szafki w kuchni, powtarza pewne nasze zachowania w zabawie. Przepraszam za chaos w tej całej treści, ale chciałbym jak najbardziej szczegółowo oddać obraz zachowania naszego syna. Wśród wszystkich tych według nas pozytywnych i prawidłowych zachowań właśnie wyłapaliśmy te niepokojące, które nas martwią. Powiem jeszcze, że wcześniej Kuba przebywał dużo przed TV, co było naszym dużym błędem, ale tylko wtedy na spokojnie jadł każdy posiłek, reklamy wręcz były dla niego hipnozą cały świat w koło nie istniał, i od tego zaczęliśmy. Teraz w domu nie istnieje telewizor ani komputer, Kuba też o nim zapomniał.
Proszę Panią profesor o odpowiedź jak pracować z Kubą by te złe i niepożądane zachowania się nie pogłębiały i czy w ogóle można w tym przypadku mówić o jakichkolwiek zaburzeniach.
Z góry dziękuje,
Grzegorz

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Grzegorzu,
Dobrze, że Pan tak dokładnie opisał zachowania Synka, bo to pozwala mi przypuszczać, że zachowania ze spektrum autyzmu nie są głębokie. Wówczas stawiamy diagnozę "zagrożenia autyzmem" i jeśli rodzice podejmują pracę wówczas niepożadane zachowania stoponiowo eliminujemy. Oczywiście terapia musi trwać i nie może być przerywana, ani w niedzielę, ani podczas urlopu. Dobrze, że już zniknął problem Tv. Na początek warto się spotkać z terapeutą, który pokazę JAK i CO ćwiczyć.
W tej chwili najważniejszy jest program słuchowy, ale i wszystkie inne zadania opisane dokładnie w moich dwóch ostatnich książkach. Możecie Państwo sami ćwiczyć, jeżeli nie będzie możliwości skorzystania z rad terapeutów.
Na forum rodziców www.konferencje-logopedyczne.pl, są porady dla pracujących samodzielnie i ważne wskzówki jak sobie poradzić z zakładaniem słuchawek.
Ponieważ u Synka nastąpił regres mowy będzie łatwiej powrócić do tego etapu rozwojowego.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp.),
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pan na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska