3-latek mówi dużo, ale niewyraźnie
Witam,
Mój syn Piotrek pierwsze wyrazy mówił jak miał 8 miesięcy, teraz skończył 3 lata mówi pełnymi zdaniami, tylko niewyraźnie. Zdarza się, że go nie rozumiem, wtedy on mi tłumaczy innymi słowami. W przedszkolu opiekunka powiedziała, że Piotrek zawsze bawi się sam i jest spokojny, najprawdopodobniej dlatego, że dzieci go nie rozumieją, a dodatkowo Piotrek jest bardzo ostrożny, ponieważ jest mniej skoordynowany ruchowo. Piotrek ma małego zeza i od roku nosi okulary. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy, jak postępować?
Barbara

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Barbaro,
Przyczyn nieprawidłowej artykulacji może być wiele:
- skrzyżowana lateralizacja,
- lewouszność,
- brak uniesienia czubka języka do wałka dziąsłowego,
- obniżona sprawność manualna,
- zaburzony plan ruchu.
Wszystko to należałoby sprawdzić i poprowadzić właściwą stymulację.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Metody diagnozowania oraz wszystkie ćwiczenia znajdzie Pani w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska