4-latka zamiast "o" mówi "u"
Witam,
Moja czteroletnia córka od jakiś dwóch tygodni zaczęła źle wypowiadać słowa - zamiast "o" mówi "u" - np. idziemy du dumu zamiast do domu, bawimy się w chówanego zamiast chowanego, mam w uszach kulczyki zamiast kolczyki itd. Do tej pory mówiła bardzo ładnie - no może oprócz tego, że zamiast r wymawia l i zamiast CZ - mówi SZ (Mam sztery lata zamiast cztery). Ćwiczymy układanie języka za górnymi zębami na podniebieniu - takie rady dał nam logopeda w przedszkolu. W tej chwili bardziej mnie jednak niepokoi to U. Powtarzam poprawnie wyrazy, które powiedziała źle, ale widzę, że to nic nie daje, tylko ją jeszcze bardziej denerwuje. Co mam robić?
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Jeżeli Córeczka mówi głoskę SZ, to znaczy, że potrafi unieść czubek języka do góry (do wałka dziąsłowego) i nie to jest problemem. Głoska CZ jest zwartoszczelinowa, co oznacza, że konieczne jest krótkie zwarcie czubka języka z wałkiem dziąsłowym, a potem utrzymanie go w lekkim zbliżeniu (tworzenie szczeliny), jak podczas wymawiania głoski SZ, która jest szczelinowa. A więc problemem Córeczki jest precyzja ruchów, którą warunkuje sprawność manualna oraz ruchy naprzemienne nóg (pedałowanie na rowerku).
Jeśli chodzi o głoskę U zamiast O, może to być wynikiem zwracania uwagi na wymowę lub lewouszności (dominacji ucha lewego). Radzę zakupić książeczkę z płytką "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski" (www.arson.pl) i ćwiczyć percepcje słuchową. Proszę dziecka nie poprawiać nieustannie tylko pozwolić mu samodzielnie "usłyszeć" precyzyjnie dźwięki mowy. Programu słuchać należy w SŁUCHAWKACH, to podstawowy warunek, 6-8 minut dziennie.
Serdecznie ozdrawiam
JAgoda Cieszyńska