Czy to autyzm?
Witam,
Mój synek ma rok i 10 miesięcy, pewne jego zachowania budzą mój niepokój. Nie mówi, jedyne co wypowiada to bababaaba, jajajaja, dajdajdaj, często mruczy i wszystko wymusza krzykiem, przy tym wymachuje rączkami. Nie wskazuje gdzie ma nosek czy uszko, ale na polecenie daj mi misia, czy butelkę, chodź, nie wolno reaguję, gdy go zawołam raz zareaguje raz nie. Często otwiera i zamyka drzwi, bawi się w przekładanie klocków czy puzzli z jednego miejsca w drugie i ciąga taką dużą ciuchcię za sobą. Potrafi pokazać, że rozmawia przez telefon, ale to tyle. Prowadzi mnie za rękę jak chce gdzieś iść, na placu zabaw również nie wyraża chęci zabawy z dziećmi, tylko mnie za rękę prowadzi. Poza tym nie zauważyłam żeby nie miał kontaktu wzrokowego i jest pogodnym dzieckiem, bawi się w a kuku, lubi jak go drapie przy zasypianiu, daje buzi i robi pa pa (dwoma rączkami). Lubi oglądać bajki i reaguje śmiechem jak zaczyna się jego ulubiona. Czy mam jakieś podstawy do niepokoju, że to autyzm?
Marysia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marysiu,
Zachowania Synka są bardzo niepokojące i wskazują na zagrożenie autyzmem. Radzę natychmiast rozpocząć terapię.
Przede wszystkim zalecam CAŁKOWITĄ rezygnację ze stymulacji dynamicznymi obrazami. Oznacza to rezygnację TV, radia, tabletu, a nawet KAŻDEJ dźwiękowej zabawki.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki" l. pojedyncza, 30 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska