4-letni chłopiec słabomówiący
Witam,
Mój synek w lutym skończył 4 latka i wciąż bardzo mało mówi. Mieszkamy w Irlandii i od zeszłego roku chodzi do przedszkola irlandzkiego. Od kiedy skończył 2,5 roku cały czas chodzimy do logopedy i realizujemy program, który nam daje logopeda. Bardzo dużo z nim rozmawiamy. Syn jest dzieckiem środkowym, ma starszą siostrę i młodsze siostry, które nie miały problemów z mową. Syn jest bardzo otwarty i grzeczny, lubi bawić się z dziećmi, nie przestaje mówić do nich, jak my to nazywamy "po swojemu". Jest kilka słów, które mówi poprawnie i je rozumiemy. Autyzm został wykluczony przez kilku lekarzy pediatrów, miał również badanie przez neurologa w kierunku problemów z zaburzeniami równowagi i koncentracji - one również nic nie wykazały. Oprócz tego, że syn mało mówi nie ma żadnych problemów, rozumie co się do niego mówi, słyszy doskonale. Jedynie ciągle trzyma języczek na zewnątrz jak jest czymś zajęty. Proszę o rady co możemy zrobić by zaczął mówić?
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
Nie pisze Pani czy Synek mówi mało w obu językach? Czy program opracowany przez logopedę jest w języku angielskim? Czy Pani mówi do dziecka w języku polskim, a ćwiczy w języku angielskim? To ważne dla mnie informacje.
Zasada ogólna jest taka, że w polskim domu mówi się KONSEKWENTNIE w języku polskim. Oznacza to, że nie powinna Pani prowadzić ćwiczeń w języku angielskim.
Brak mowy u Synka może być wynikiem źle prowadzonej dwujęzyczności, ale także alalii lub afazji.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczna jest całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska