Jąkanie się dwulatka
Witam,
Moja córeczka w wieku 2,5 lat zaczęła się jąkać, polegało to na powtarzaniu sylab. Po około 2 tygodniach jąkanie ustąpiło, ale po miesiącu powróciło znowu, tym razem polega na przeciąganiu. Nie jąka się w każdym zdaniu tylko co kilka wyrazów, szczególnie na początku zdania. Ogólnie mówi dużo, ale niewyraźnie. Zastanawiam się czy to jąkanie rozwojowe czy może wczesnodziecięce? Bardzo proszę o poradę. Czy takie maluchy poddaje się terapii? Z góry dziękuję.
Iza

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izo,
Nie istnieje jąkanie rozwojowe, bo wówczas każde dziecko przechodziłoby przez ten etap rozwoju mowy, a tak nie jest! Najlepiej rozpocząć od terapii w domu, bo niewielu logopedów chce ćwiczyć z dwulatkiem, chociaż jest to najbardziej efektywne.
Zasady ogólne:
1. 12 godzinny sen,
2. ruch na świeżym powietrzu, co najmniej 2 godziny dziennie, bez
względu na pogodę, ważne ruchy naprzemienne nóg (jazda na rowerze),
3. jeśli są warunki to także basen i zajęcia muzyczne,
4. całkowite wyeliminowanie telewizji,
5. wyeliminowanie białego cukru (można słodzić cukrem brązowym),
6. całkowite wyeliminowanie przekąsek typu: batony, czipsy i inne
wysoko przetwarzane i konserwowane produkty.
Ćwiczenia:
1. Program "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl
(TYLKO SŁUCHANIE W SŁUCHAWKACH PRZYNOSI EFEKTY).
2. Ćwiczenia manulane - wspólne rysowanie, malowanie, zabawa plasteliną.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska