Chłopiec z diagnozą ZA
Witam,
Po kilku latach wizyt u różnych specjalistów mój syn otrzymał diagnozę ZA. Polecono mi abym znalazła synowi dobrego psychiatrę, neurologa, psychologa i to wszystko. Co dalej mam robić - nie wiem! Więc proszę o radę czy mam zapisać syna na terapię, na SI czy do klasy integracyjnej? Syn jest pogodnym dzieckiem, ale bardzo emocjonalnie podchodzi do wielu spraw, reaguje nieadekwatnie do sytuacji, ma bardzo niską samoocenę. Uczy się dobrze, ale z moją pomocą, jest w piątej klasie. Dobrze czyta, ale ma kłopoty z ortografią i gramatyką. Lubi historię i informatykę, ma bardzo brzydkie pismo. Jest słabo sprawny ruchowo, ma taki niezgrabny styl poruszania i dużo tików, którymi najbardziej się martwię np. naciąganie palców, mruganie oczami, machanie rękami i bieganie od ściany do ściany. Kiedy pytam dlaczego tak biega to mówi, że tak ma, gdy się denerwuje lub cieszy i mu to nie przeszkadza, że to dziwnie wygląda, kiedy tak biega. Ma bogate słownictwo, ale mówi niepłynnie tzn. powtarza kilka razy pierwszą albo ostatnią sylabę. Zaczął mówić mając 1,5 roku, jego mowa była wolna i monotonna, ale płynna. A teraz tak od ok. 2 lat jest taka jakby się jąkał. Nie wiem czy u tak dużego chłopca jest jeszcze szansa na jakąkolwiek poprawę? I jeszcze jedno pytanie: czy to prawda, że syn musi mieć psychiatrę, bo za moment pojawi się agresja? Syn jest spokojny i raczej lubiany oraz bardzo rozmowny, lubi towarzystwo i różne wyjazdy. Nie lubi tylko zapraszać kolegów do siebie, bo mówi, że dom to jego azyl. Proszę o radę, o wskazówki co robić...
Ewa

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Jak najbardziej wskazane jest, by Pani syn w dalszym ciągu korzystał ze wsparcia terapeutycznego. O tym, na ile wskazane jest w tej chwili korzystanie z terapii metodą integracji sensorycznej powinien zdecydować terapeuta si po wykonaniu testów diagnostycznych. Metoda przynosi największe zyski w młodszym wieku szkolnym, ale później też jest pomocna dla wielu osób. Ta metoda może być dla Niego wskazana, m.in. ze względu na cechy tzw. zespołu niezgrabności ruchowej, którego objawy odnajduję w Pani liście. Sądzę, że warto pomyśleć też o metodzie ergoterapii, czyli terapii ręki. Ze względu na niską samoocenę, byłoby dobrze, gdyby syn mógł pracować z psychologiem, specjalizującym się w spektrum autyzmu, który pomógłby jemu i Pani w organizowaniu ćwiczeń i zadań, mogących wspomóc proces kształtowania się lepszego obrazu siebie. To trudne zadanie.
Szczerze polecam dogoterapię i hipoterapię. Kontakt ze zwierzętami jest zbawienny dla emocji dzieci.
To, co nazywa Pani tikami, tak naprawdę w autyzmie to tzw. ruchy stereotypowe. Pojawiają się u wielu dzieci, kiedy są zmęczone lub zdenerwowane. Także Pani syn ma duży wgląd w siebie samego i dobrze określa, po co to mu potrzebne. Trudno je wycofać, gdyż pełnią dla dzieci ważną funkcję, uspokajają je. Jest to jednak jeden z objawów najtrudniejszych do zniesienia dla rodziców, bo widoczny społecznie.
Może być tak, że jąkanie się wynika z emocji przeżywanych przez dziecko. Tu najlepsza byłaby opinia doświadczonego neurologopedy. W ogóle najlepsze efekty terapeutyczne można uzyskać, kiedy dziecko jest pod opieką zespołu specjalistów, którzy pracują razem, a nie osób rozsianych gdzieś po mieście. Gdyby logopeda, psycholog i pedagog specjalny wspólnie opracowali diagnozę i zalecenia terapeutyczne do pracy w domu to efekty dla syna będą najlepsze.
Nie znajduję przesłanek, dla których można by uznać, że powinna Pani spodziewać się agresji u syna. Nie ma takiej zależności.
Jeśli chodzi o szkołę, to dopóki on dobrze się czuje w szkole ogólnodostępnej i w swojej klasie, nie ma konieczności szukania szkoły integracyjnej.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska