Artykuły w języku angielskim
Witam,
Pani Profesor czy Pani artykuły, szczególnie dotyczące dwujęzyczności, są dostępne w języku angielskim? Mieszkam na stałe w Wielkiej Brytanii i mam trzy przyjaciółki pochodzenia czeskiego. Z przerażeniem zauważyłam, że wiele Czeszek rezygnuje w kontaktach ze swoimi dziećmi z ojczystego języka motywując to brakiem chęci powrotu do kraju, bądź związkiem mieszanym. Tendencję taką mają nawet bardzo dobrze wykształcone kobiety. Pomyślałam, że być może lektura Pani artykułów pomogłaby zmienić ich nastawienie i pomóc ich dzieciom. Większość ich pociech praktycznie nie mówi w wieku trzech lat, a angielscy specjaliści z jednej strony zachęcają do mówienia w domu w języku ojczystym, z drugiej jednak "uspokajają" mówiąc, że na każde dziecko przyjdzie czas i nie należy naciskać i na siłę przyspieszać naturalnego rozwoju dziecka. Jak się zapewne Pani domyśla, działa to jak balsam na duszę każdej matki: "po prostu muszę dać mojemu dziecku czas i nie popędzać go, nie robię przecież nic złego". A jednak, uważam, że moje przyjaciółki nie robią też nic dobrego pozbawiając swoje dzieci spontanicznego, naturalnego języka uczuć i korzeni narodowych.
To naprawdę przemiłe kobiety i moje dzieci są bardzo związane ze swoimi małymi Czechami. Myślę, że po prostu potrzebują naprowadzenia na właściwe tory.
Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.
Zuzanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Zuzanno,
Porozmawiam z koleżankami z Lutton, czy ktoś z terapeutów podjąłby się tłumaczenia wybranych artykułów na język angielski. Ma Pani rację, zwracając uwagę na istotę rozwoju intelektualnego dzieci. Język matki jest niezwykle ważny także dla prawidłowego budowania relacji społecznych, emocji i uczuć. Angielscy specjaliści uważają, że jedynym językiem na świecie służącym do budowania myślenia symbolicznego jest ich własny język. Tymczasem badania prowadzone w Kanadzie i Australii pokazały jak ważny jest język etniczny, bez względu na miejsce zamieszkania. Proszę koleżankom polecić teksty Ireny Breznej. To Czeszka, która skończyła psychologię w Szwajcarii, pisze po niemiecku, ale jak sądzę jej książki są dostępne w języku angielskim.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska