Warszawa

Porady naszych Ekspertów

3-latek z autyzmem

Dzień dobry,
Jestem mamą 3-latka, u którego zdiagnozowano autyzm (dwa tygodnie temu). Z Mężem i Synkiem mieszkamy w UK, a w domu mówimy po polsku. Proszę o poradę: od czego zacząć i jak często stosować ćwiczenia?
Jakie mam nabyć materiały?
Nasz Synek nie mówi w żadnym języku - tylko w polskim dwa słowa: Mama i mam i "mniam mniam" - jak je. Jest po badaniach słuchu - słyszy dobrze. Reaguje płaczem na zakłopotanie lub brak zrozumienia. Unika zabaw z dziećmi, ale lubi ich towarzystwo i spacery. Posługuje się moją lub męża dłonią, jeżeli chce Synek coś dostać lub wziąć z górnej półki czy wyjść do innego zamkniętego pomieszczenia.
Jeszcze jestem w szoku i dlatego proszę o poradę aby zacząć poprawnie działać, a nie rozpaczać.
Dziękuję serdecznie i pozdrawiam.

Wioleta
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Wioletto,

Może Pani prowadzić samodzielnie terapię w domu, ale zawsze warto, jeśli to będzie możliwe, raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi ćwiczenia na nowy tydzień. Polski Ośrodek, pracujący metodą krakowską jest w Lutton.
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego.


Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl). Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 30 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 4 sesje).
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl). 
 
Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z Tv, tabletu, komputera - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierna stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowych.
 
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: autyzm, dwujęzyczność, metoda krakowska, ćwiczenia

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć