Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problem z mówieniem i rozumieniem mowy u 4,5-latki

Dzień dobry,
Mieszkamy całą rodziną za granicą i moja córeczka od początku rosła w środowisku dwujęzycznym. Do drugiego roku życia rozwijała się normalnie i nagle przestała rosnąć, przybierać na wadze i mówić. Od trzeciego roku życia chodzimy do logopedy mówiącego tylko po angielsku, ale terapia nie przynosi efektów i niestety stoimy w miejscu. Julia nie używa czasowników, nie mówi zdaniami, często jeden wyraz ma mnóstwo znaczeń tzn. oznacza jakąś grupę rzeczy na zasadzie skojarzeń. Według ostatnich testów jest na etapie rozwoju mowy dwulatki. Często też nie rozumie co się do niej mówi, nie rozumie podstawowych poleceń, a ja jestem u skraju załamania, bo nie wiem jak jej pomoc. Dziecko jest pogodne, ma doskonałe warunki środowiskowe i społeczne. Wyrazy przez nią wypowiadane są dla większości osób niezrozumiałe, bo sepleni, zmiękcza i nie mówi r. Dużo lepiej radzi sobie z angielskim, czego też nie rozumiem, bo w domu mówimy po polsku.

Magda
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Magdo,

Kiedy rodzicom zalęzy na tym, by dziecko opanowało język etniczny nie mogą korzystać z zajęć u obcojęzycznego logopedy, bo to czyni w głowie dziecka ogromne zamieszanie.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczna jest całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 
    
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto podczas wakacji w polsce udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl. Jeśli mieszka Pani w Anglii może Pani skorzystać z 2 ośrodków pracujących metodą krakowską.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć