Obsesja 3-latka
Witam,
Mam problem z moim 3-letnim dzieckiem. Dostał on obsesji na puncie autobusów i tramwai. Rozmawia tylko o nich. Jeżeli zadam mu jakieś pytanie owszem odpowie na nie, ale bardzo szybko zmienia temat i powraca do swojej fascynacji autobusami i tramwajami. W żłobku tez ciągle rozmawia na jeden temat i ciągle chce się w nie bawić, zarówno z wychowawczyniami jak i rówieśnikami. Ostatnio stał się również bardzo nieśmiały. Nie chce rozmawiać z obcymi ludźmi i dziećmi. Niechętnie uczestniczy również w zabawach zespołowych. Czy mam powód do zmartwienia? Dodam tylko, że ta obsesja trwa już ponad pół roku.
Agnieszka

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Opisane sytuacje tak ze względu na wiek dziecka, jak i charakter objawów, mogą wskazywać na ryzyko występowania zaburzenia autystycznego. Bardzo jednak chciałabym podkreślić, że nie przesądzają o tym i bez konsultacji ze specjalistą nie można orzec o niczym, więc proszę nie martwić się na zapas. Wątpliwości trzeba jednak koniecznie rozwiać i zalecam Pani konsultację w specjalistycznym zespole diagnostycznym. Fascynacje tematyczne w zabawie są zjawiskiem kojarzonym nie bez powodu z autyzmem, lecz do diagnozy konieczne jest wystąpienie wielu innych objawów - szczególnie zaburzeń w rozwoju mowy i komunikacji oraz relacji społecznych. Dobrze, że szybko Pani zareagowała, bo 3 latka to dobry moment na wczesne rozpoznanie i efektywną terapię, jeśli zajdzie taka potrzeba,
Serdecznie Panią pozdrawiam i życzę, by wszystko okazało się jak najlepiej
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk