Tik nerwowy - tarcie palców rąk o odzież do zaczerwienienia
Witam,
W ok. 3 roku życia córci zauważyliśmy z małżonką zmiany skórne na palcach rąk, między palcami na wysokości stawów środkowych.
Wykluczyliśmy:
1. Alergie.
2. Choroby skórne.
3. Zmiany reumatyczne.
4. Pasożyty, grzyby, bakterie.
Dwóch lekarzy potwierdziło: dermatolog i reumatolog dziecięcy, że to jest spowodowane przez same dziecko, że podświadomie to wykonuje.
Córka ma 7 lat, jest nerwowa, nadpobudliwa i histeryzuje i płacze - wszystko ją denerwuje łącznie z młodszą siostrą. Strasznie wolno nam rośnie. Badania endokrynologiczne wykazały, że ma niski poziom tyroksyny. Dostawała już kilka razy leki, była poprawa.
Proszę o pomoc.
Jacek

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Moim zdaniem w poszukiwaniu źródła problemów zdrowotnych Państwa córci warto byłoby rozważyć 3 badania:
- konsultacja w poradni genetycznej (zmiany skórne, powolne rośnięcie - może to zły trop, ale warto zasięgnąć opinii nawet po to, by to wykluczyć).
- sądzę też, że być może pomocna okaże się analiza pierwiastkowa włosów. Badanie takie daje wiele cennych informacji o funkcjonowaniu organizmu, w tym także o ewentualności zatrucia metalami ciężkimi. Próbkę włosów do badania wysyła się pocztą. Badanie wykonuje np. Biomed w Łodzi. Niestety koszt ok. 300 zł.
- testy integracji sensorycznej, można zrobić w poradni psychologiczno-pedagogicznej lub komercyjnie; warto o tym pomyśleć, to dobra metoda terapeutyczna, stabilizująca zachowania dzieci nadmiernie pobudliwych
Nie da się w tej chwili rozstrzygnąć, co jest pierwotne, a co wtórne - czy dziecko podświadomie tworzy problemy skórne, manifestując w ten sposób swoje problemy emocjonalne, czy też odwrotnie - jej nerwowość ma przyczynę w trudnościach zdrowotnych. W tej chwili istotniejsze jest to, że problemy te są złożone i dziecka nie można pozostawić bez pomocy. Dlatego też proszę rozważyć powyższe propozycje badań. Mam nadzieję, że okażą się Państwu przydatne.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk