Roczna córka nie gaworzy
Witam,
Moja córeczka wlaśnie skończyła roczek i w ogóle nie gaworzy, jedyne co to sporadycznie wymówi aaa, eee, ma i piszczy. Ma opóźnienie psycho-ruchowe. Słuch ma dobry i wzrok też. Nie rozumie tego co się do niej mówi i nie pokazuje palcem, nie naśladuje. Zastanawiam się czy mogę iśc z nią do logopedy czy czekać, gdyż może to jest wynikiem jej opóźnienia (neurolog mówi, że ma pół roczne opóźnienie).
Dominika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Dominiko,
Zachęcam gorąco do spotkania z logopedą ze szkoły krakowskiej (www.szkolakrakowska.pl), który pokaże jak ćwiczyć z tak maleńkim dzieckiem. Niestety nie każdy logopeda podejmuje się takich zadań.
O ćwiczeniach rozwojowych, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia przeczyta Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Mamy doświadczenia 5 miesięcznymi niemowlętami, są ogromne efekty, ale trzeba konsekwentnie pracować.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska