3-latka nie mówi początków wyrazów
Witam,
Mam pytanie o to jak pomóc córce w rozwoju mowy. Ma skończone 3 latka i ma opóźniony rozwój mowy. Nie używa spójników i łączników w zdaniach (do, i, na, pod, itp.), mówi tylko drugą połowę wyrazu: owa (sowa), ałek (poniedziałek), otem (potem). Co ciekawe zaużyłam, że problemem nie jest wymowa określonych głosek, bo córka w zabawie kiedy sobie wykrzykujemy sylaby, potrafi powiedzieć je wszystkie.
Tak jakby nie potrafiła zrobić syntezy tych sylab w wyrazie...
Bardzo proszę o pomoc, córka idzie od września do przedszkola, a ponieważ jej mowa bardzo odstaje na tle grupy rówieśniczej, obawiam się problemów z adaptacją...
Pozdrawiam
Karolka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
Warto sprawdzić jak kształtuje się dominacja stronna u Córeczki, lewouszność, lewooczność lub leworęczność często dają w konsekwencji tego rodzaju problemy. Ze względu na edukację przedszkolną warto rozpocząć stymulację.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska