2-latka, problemy z rozwojem...
Witam,
Mam spory problem. Chodzi o moją 2-letnią córeczkę Amelkę (urodzona 22.04.2011 r, w 39/40 tygodniu ciąży przez przyśpieszone cc), od jakiegoś pół roku inaczej się zachowuje, np. gdy się ją woła "Amelka, Amelcia" nic nie reaguje, nawet się nie odwróci, gdy się zawoła "chodź ze mną czy na spacer albo do domku" to nie przyjdzie, gdy chce pić podejdzie i wskaże ręką albo jak chce iść gdzieś to bierze za rękę i prowadzi. Jest nerwowa, przy płaczu potrafi się zanieść i nie da się w żaden sposób uspokoić, trzeba odczekać aż sama ochłonie. Dla mnie również jest dziwne to, że gdy się ją woła nie zareaguje, a gdy jest przy telewizorze to tańczy. Miałam też przyspieszoną cesarkę gdyż przed właśnie operacją zakleszczyła mi się pod żebrami, nawet w dniu operacji lekarz miał "problem" z wyjęciem jej. Gdy miała 2,5 miesiąca pojawiło się znamię na serduszku i co jakiś czas chodziliśmy na kontrole do Kardiologa, w końcu znamię się zabliźniło, ale został problem z jej rozwojem. Już sama nie wiem co mam zrobić, proszę o radę.
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
Wiele z opisanych przez Panią zachowań Amelki jest niepokojących, szczególnie regres umiejętności. Zwykle w takich sytuacjach stawiamy diagnozę zagrożenia autyzmem i rozpoczynamy terapię, bo tylko w tym wieku przynosi ona tak dobre rezultaty. Jeśli nawet zaburzenia o typie autystycznym nie są duże, to bez terapii będą się pogłębiać.
Koniecznie trzeba stymulować rozwój mowy dziecka, bo Córeczka powinna
już budować zdania, zadawać pytania i językowo opisywać świat. Radzę
zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i
wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) - koniecznie w słuchawkach!!!, nawet po 3-4 minuty, docelowo 20 minut dziennie.
Dobrą motywacją do powtarzania sylab i wyrazów jest wspólna zabawa w
czytanie "Kocham czytać" - www.we.pl.
O terapii przeczyta Pani w książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń
rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Proszę też pamiętać o całkowitym wyłączeniu stymulacji
prawopółkulowych, to oznacza całkowitą rezygnację z TV, komputera,
tabletu itp.
Może skorzysta Pani z porady terapeuty, pracującego metodą krakowską.
Proszę spojrzeć na stronę www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska