Mój synek ma 2 latka i mało mówi
Dzień dobry Pani Profesor,
Mam chyba duży problem: mój synek ma za 21 dni 2 lata i mało co mówi, nie wiem co mam robić. Bawimy się, uczymy się, czytam mu, opowiadam co to jest i do czego to jest i nic - mówi po swojemu, mama, tata, baba czasem dzidzia, bo ja jestem w ciąży i czasem dziadzia. Często mówi lala, bo nasz pies ma na imię Lara, a mówimy do niej Lala lub Lara. Jest dzieckiem bardzo otwartym, nie bojącym się niczego ani nikogo, bardzo lubi ludzi. Kocha zwierzątka i to każde. Mój syn jest wcześniakiem, miesiąc wcześniej się urodził, bo jestem chora na cukrzycę i wywoływali mi poród wcześniej - była cesarka. Staram się uczyć go, ale on jest leniwy lub nie wiem może coś źle robię. Był taki okres w naszym życiu, że mój partner - ojciec dziecka - czasami krzyczał dość głośno i ja też nie jestem bez winy, może tez to przez to nie wiem. Co mam robić? Jakie książki kupić, bo ja nie mieszkam w Polsce i muszę kogoś poprosić żeby mi kupili. Niektórzy mówią, że chłopcy mówią później i nie powinnam się tym przejmować, bo kuzynka mojego partnera ma syna i zaczął mówić jak skończył 3 lata i jak zaczął to nie mógł przestać. I już sama nie wiem... Chyba się poddaję, może ja źle wychowuje dziecko? Ma raczej wszystko, zawsze chodzi spać o 19 godzinie, nie siedzi po nocach. Błagam o pomoc, bo już sama nie wiem co mam robić, a jestem w 5 miesiącu ciąży i wiem, że mam mało czasu. Bardzo proszę o odpowiedź i radę Pani Profesor. Dziękuję bardzo.
Arletta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Arletto,
Nie może Pani czekać na spontaniczny rozwój mowy, bo w sytuacji emigracji każde przesunięcie etapów rozwoju języka jest niekorzystne. Koniecznie trzeba stymulować rozwój mowy dziecka, bo chłopiec powinien już budować zdania, zadawać pytania i językowo opisywać świat. Radzę zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia
dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) - koniecznie
w słuchawkach!!!, nawet po 3-4 minuty, docelowo 20 minut dziennie.
Dobrą motywacją do powtarzania sylab i wyrazów jest wspólna zabawa w
czytanie "Kocham czytać" - www.we.pl.
O terapii przeczyta Pani w książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń
rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Proszę też pamiętać o całkowitym wyłączeniu stymulacji prawopółkulowych, to oznacza całkowitą rezygnację z TV, komputera, tabletu itp.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska