4 latek oburęczny
Witam! Pani psycholog nasz 4,5 latek wydaje się być wciąż nie zlateralizowany. Do rysowania, malowania używa tylko lewej ręki. Jednak koloruje, maluje, lepi kiepsko. Podczas innych czynności zazwyczaj używa lewej ręki, choć zdarza się, że nagle zaczyna trzymać łyżkę w prawej. Oko dominuje prawe, noga także. Synek uwielbia kiedy mu czytamy, potrafi się na długo skupić, dobrze układa wzory z gry Patyczaki, jest elokwentny i ma dar do nauki języków, a także świetną pamięć przestrzenną. Nie lubi natomiast słuchać muzyki i fatalnie wprost rysuje, koloruje, maluje. Poświęcam mu sporo czasu, ale efekty wydają się być mizerne. Jak mu pomóc?
Pytanie przysłała pani Ela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Elżbieto,
najwyraźniej synek jest leworęczny, to że używa prawej ręki do jedzenia może być uwarunkowane społecznie. Dzieci oburęczne w początkowym etapie, rozwijają swoją sprawność manualną nieco wolniej, bo ilość ćwiczeń, wynikających z codziennych czynności, dzielona jest na pół, skoro ręce pracują naprzemiennie. Proszę pozwolić Synkowi malować grubym pędzlem, kłębkiem waty lub palcami (są specjalne farby), aby najpierw wyćwiczyć ruchy łokcia i nadgarstka lewej ręki. Proszę także nie dręczyć dziecka kolorowankami, bo dla dziecka kreatywnego, to straszne nudziarstwo - kolorować to co ktoś narysował i jeszcze tak jak autor rysunku zaleca. Proszę namówić dziecko do malowania na całej kartce pejzaży, kolorowych plam i zobaczy Pani jakie to będzie dynamiczne i twórcze. I prosze się nie zdziwić, że te dla Was nic nie znaczące plamy zamienią się w opowieści chłopca w dinozaury, lokomotywy, statki czy samoloty.
Warto też kupic dziecku zesta do majsterkowania i pozwolić mu wbijać gwoździki do korkowej podkładki czy miękkiej deseczki. Zachęcam też do wspólnego pieczenia kruchych ciasteczek, tak by dziecko mogło odciskać rózne kształty metalową foremką.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska