Niepokojące zachowanie 1,5-rocznego synka
Witam,
Od paru dni niepokoi mnie zachowanie synka, mianowicie zaczął on się kręcić w kółko. Zaczęło się to od kiedy pokazałam mu zabawę w kółko graniaste i tańczyłam z nim w kółko, gdy grała muzyka. Teraz, gdy tylko usłyszy jakiś dźwięk przypominający muzykę, zaczyna się śmiać i kręcić w kółko, jednak gdy mu przerywam i zajmuję czym innym to nie protestuje, zawołany przerywa kręcenie i przychodzi do mnie. Zazwyczaj kręcenie zaczyna się u niego po południu i po takiej jednej rundzie przystaje, łapie równowagę i zaczyna znowu, czasami musi się chwilę czegoś przytrzymać. Naczytałam się bardzo dużo w internecie i zazwyczaj problem kręcenia się jest utożsamiany z autyzmem stąd moje obawy. Ogólnie synek jest bardzo kontaktowym dzieckiem, dużo się uśmiecha, przytula, lubi być noszony na rękach, sam daje buziaka, ogólnie kontakt jest z nim wzorowy. Reaguje na swoje imię, wołany przychodzi, naśladuje dużo rzeczy po mnie: rozmowa przez telefon, picie z kubka i daje pic misiowi, odkurzanie, mycie podłóg, ścieranie kurzy, pamięta gdzie trzymam ściereczki itp. Pokazuje moje części ciała i niektóre swoje, robi papa, przesyła buziaka, pokazuje jaki jest duży, układa klocki i bawi się innymi zabawkami ale szybko się nudzi. Sam zasypia w łóżeczku i przesypia całą noc, je dużo rzeczy i nie ma z tym problemu. Niepokoi mnie także jego mowa mówi baba, mama, tata ale jakby ciągiem i bez znaczenia, mówi nie gdy czegoś nie chce, czasami gdy leci jego ulubiony teledysk to sobie nuci. Rozumie bardzo dużo, gdy chcę żeby mi coś dał to przynosi mi to, gdy pytam gdzie jest tata to rozkłada ręce i pokazuje, że nie ma. Wskazuje palcem obrazki w książkach i na ścianie, gdy pytam np. gdzie jest tygrysek to potrafi wskazać go na ścianie. Interesuje się także innymi dziećmi, lubi przebywać w ich towarzystwie, lubi się bujać na huśtawce, nie boi się innych osób. Ogólnie uważam, że rozwija się dobrze, poza tym kręceniem się i mową dodam jeszcze, że syn ma niedoczynność tarczycy. Proszę o poradę czy takie zachowanie jest niepokojące i należy z tym coś zacząć robić i gdzie się w pierwszej kolejności zgłosić. Z góry dziękuję za szybką odpowiedź. Pozdrawiam.
Olga

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Rozumiem, że synek jest pod opieką lekarza ze względu na niedoczynność tarczycy. Opisane przez Panią zachowanie wygląda bardziej na zabawę, której sama Pani synka nauczyła. Nie ma nic złego w kręceniu się w kółko. Dzieci lubią takie zabawy. Zachowanie to nie stanowi podstawy do zdiagnozowania autyzmu. Ze względu na opóźniony rozwój mowy warto skonsultować się z logopedą. Poprosić o propozycje stymulowania rozwoju języka. Szczegółowe informacje na temat rozwoju mowy znajdzie Pani w artykule napisanym przez p. Karolinę Cel Łakomską "Niemówiący dwulatek" na stronie www.asysta.org.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak