Bijące dziecko
Dzień dobry,
Nasza córka ma rok i trzy miesiące. Odkąd skończyła 12 miesiąc w sytuacjach gdy jej czegoś zabraniamy, gdy chce zwrócić na siebie uwagę lub po prostu podczas zabawy, uderza nas rączką. Zdarza się również to wobec obcych osób, dzieci na placu zabaw.
Tłumaczymy, że nie wolno, gdy widzimy, że już robi zamach podtrzymujemy rączkę i również tłumaczymy.
Na nie wiele jednak to się zdaje, córka powtarza tą czynność, nim zdążymy powiedzieć magiczne "nie wolno". Czy należy jej tłumaczyć, czy też może lepiej zignorować zachowanie i czekać aż z tego "wyrośnie"?
Joanna

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Proszę zastanowić się czy komunikat, którego używaliście był dostosowany do wieku córeczki. Do dziecka w tym wieku czasem wystarczy surowym tonem powiedzieć "no, no" i odsunąć je od siebie. Jeżeli tłumaczenie nie odnosi skutku spróbowałabym przechwytywać rączkę i odsuwać córeczkę od siebie. W sytuacjach zabawy z innymi dziećmi odsuwamy ją od dziecka, na które się zamachnie.
Proszę się tym nie martwić. Jest to tylko sprawdzanie granic i reakcji rodzica. Zbyt surowe reagowanie może wzmocnić zachowanie.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska