Warszawa

Porady naszych Ekspertów

3-latek z autyzmem

Jestem mamą 3-letniego synka, u którego stwierdzili autyzm. Zakupiłam serię książeczek przez panią polecanych, ale nie wiem jak pracować, kiedy można następne serie. Synek przerobił "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", teraz słucha "Sylaby i rzeczowniki" 1 i 2 cześć nie wiem jak długo ma ich słuchać i kiedy następne części mam wprowadzać. Dodam, że od kwietnia pracujemy i dziecko szybko ruszyło, bo ładnie powtarzało z książeczką, ale od 3 tygodni synek dużo piszczy, nie chce nas słuchać, robi tylko co sam chce (lubi sam przeglądać obrazki z książeczek, czasami mówi nazwy, czasami kartkuje bardzo sprytnie mu to idzie. Nie wiem czy sam może je oglądać). Innych rzeczy przy stoliku nie chce robić, ucieka. Piszczy, lekceważy moje polecenia, żeby coś mi dać. Czasami skusi się na małą wieżę z klocków, ładnie układa, w górę liczy do 10 powtarzając za mną, ale zaraz ucieka, nie chce malować, rysować. Wcześniej nie był taki (3 tygodnie wstecz, czy tą zmianę w jego zachowaniu mogło spowodować, że dotknął dłońmi do gorącego piecyka, ale zaraz pod wodę zimną i po 5 minutach już nie płakał). Martwię się o niego bardzo. Ma też zaburzoną sensorykę i silną alergię pokarmową na warzywa i owoce, nie je ich. Dużo się drapie może to wprawia go w ten pisk, który jest tak głośny, że nie mogę mu wytłumaczyć, że teraz idziemy do domu, czy sklepu, że już koniec jazdy samochodem, wcześniej taki nie był. Wpada w szał trudny do opanowania. Jako rodzice popełniliśmy błąd, że pozwoliliśmy mu oglądać dużo bajek, komputer. Teraz to ograniczyliśmy do 3 bajeczek i paru piosenek na komputerze. Wiktor nie chce mówić, na razie mama daj pić, odź, że chodź, spać i rzeczowniki z płyt i zwierzęta, jedne wyraźne inne mniej. Nawet jak nie ma książeczek to powtarza usłyszane wyrazy z płyt, krótka piosenkę dziadka lulka ko ko tu ko ko tam itp. Nie wiem czy to dobrze czy źle. Jak coś mu nie wychodzi od razu pisk. Pani książeczki po prostu uwielbia! Jak widzi, że leży od razu ją bierze i powtarza ulubione słowa. Bardzo proszę o radę i pomoc. Dodam, że jesteśmy z Olsztyna i tu chyba metoda krakowska jest mało znana, a bym chciała z nim pracować, ale co dalej? Synek nie ma problemow fizjologicznych, z jedzeniem, sam pięknie je widelcem, pije z kubka. Sprytny jest i bystry, jak coś to szybko łapie, uwielbia basen, jezioro. Pół roku chodził do przedszkola, ale panie nie wiedziały jak z nim pracować, bo nie słuchał, nie akceptował dzieci, nie bawił się z nimi. Tylko uwielbiał zabawy w kółku rytmiczne. Jak pani przyjeżdżała z dzwonami to ją uwielbiał, chodzili na wycieczki, do teatru, lasu bez problemu. Do przedszkola wchodził uśmiechnięty i taki wychodził. Jest bardzo ślicznym chłopcem, włoski kręcone, buźka jak aniołek każdy myśli, że to dziewczynka, oczka duże takie bystre. Zapomniałam o kontakcie wzrokowym, jak coś chce i broi to sam się w nas wpatruje, ale jak my chcemy coś od niego to nie patrzy ucieka np. w aucie interesują go światła, drzewa, motory, znaki drogowe, już się z nim nie porozmawia, ewentualnie parę słówek i koniec. Zauważyłam, że lubi wszystko w ruchu, jak coś się dzieje np. jak chłopcy skaczą do wody czy skaczą na rowerach to śmieje się do łez. Zmienia też zabawy, jak jeździł samochodem to teraz nie, przestał się bawić samochodami. Nie ogląda ulubionych książeczek - Układanek ze zwierzętami, edukacyjne klocki figury. Teraz lubi hulajnogę i rowerek biegowy, ale na krótko, lubi też chodzić do małpiego gaju - taki mini plac zabaw. W nocy też teraz dobrze śpi, nie budzi się; wcześniej było różnie; chyba, że ma zapchany nosek, bo nie potrafi dmuchać to często mu się zapycha nosek, szczególnie gdy ma katarek. Bardzo proszę o radę i wskazówki jak poradzić sobie z problemami naszego dziecka, żeby mu pomóc jak najszybciej, a nie zaszkodzić. Z mężem jesteśmy załamani jego zachowaniem. Z góry dziękuję.

Anna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Anno,

Jest już bardzo późno, bo Synek już nauczył się manipulować zachowaniem dorosłych, a tymczasem konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł i egzekwowanie poleceń i zakazów. Wiem, że na początku będzie bardzo trudno, ale nie ma innej drogi.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej 
intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą 
(spotkanie raz w tygodniu, ewentualnie raz na dwa tygodnie, najbliżej sa 
terapeuci w Warszawie). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków 
wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem 
języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do 
wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, 
także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest 
priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł 
wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji 
(TV, radio, komputer). Nie może być ani jednaj bajeczki!!!
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są 
opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w 
książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" 
(www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w 
książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" 
www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania 
dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 
minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa 
razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: autyzm, zaburzenia rozwoju, terapia

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć