Czy to jeszcze niepłynność mowy?
Witam serdecznie,
Mój syn ma 6 lat i 8 mies. Od ok. 3r. ż. występuje u niego niepłynność mowy. Obecnie jest lepiej niż rok temu, ale nadal mowa jest niepłynna. Czytamy metodą sylabową, syn robi karty pracy P. Bali, bardzo mało ogląda TV, ma sporo ruchu. Ma lateralizację skrzyżowaną (lewe oko, prawa ręka), nikt w rodzinie się nie jąka. Jest dzieckiem nieśmiałym, szybko wpada w złość, jeśli coś nie jest po jego myśli. Obecnie chodzi na terapię logopedyczną 0,5 godz. tygodniowo, jednak pani logopeda nie daje nam żadnych zaleceń do domu. Mam program "Słucham i uczę się mówić"- "Rzeczowniki", ale nie wiem czy jeszcze jest sens mu to puszczać, pani logopeda stwierdziła, że nie. Jak mogę ćwiczyć z synem w domu aby mu pomóc? Od września idzie do pierwszej klasy i obawiam się, że niepłynność może się wtedy nasilić w związku ze stresem. Bardzo proszę o poradę i z góry dziękuję.
Edyta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Edyto,
Pani syn ma niepłynność, nad którą trzeba całościowo
pracować. Nie rozumiem dlaczego pani logopeda nie daje Pani wskazówek do
ćwiczeń! Jak w taki razie ma przebiegać terapia, przecież pół godzinny
jeden raz w tygodniu to nie jest terapia, tylko jej namiastka! Czy
logopeda sprawdził dominację ucha? To bardzo ważne.
Proszę zastosować program słuchowy 20 minut dziennie, ćwiczenia
oddechowe (najlepiej zabawa w granie na flecie), śpiewanie i basen także
poprawiają oddychanie oraz oczywiście głośne czytanie. Nie należy dawać
dziecku białego cukru, który pobudza. Warto podawać herbatkę z melisy i
rumianku rano i przed snem.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska