Tiki nerwowe i autyzm
Witam serdecznie,
Przeczytałam właśnie na waszej stronie o tikach i jak się ich pozbyć. Mam ogromny problem, mój 12-letni syn cierpi na autyzm wczesnodziecięcy i upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym. Mam wrażenie, że jego stan się pogarsza, jesteśmy pod opieką psychiatry od ładnych paru lat, dawki leków są ciągle zwiększane, a poprawy nie ma. Teraz doszły te irytujące tiki, czytając co może być ich przyczyną osłupiałam jak tego jest wiele. Dwa lata temu zrobiłam Kubie analizę pierwiastkową włosa, badania na grzybice i stanęłam pod ścianą. Oczywiście ma podwyższony poziom rtęci, candida też na plus i nie wiem co robić. Pediatra jak mówię, że leczenie antybiotykiem jest bezcelowe rozkłada ręce, a o oczyszczaniu organizmu z metali ciężkich to chyba nigdy nie słyszał. Jesteśmy z małego miasta mam wrażenie, że w czarnej dziurze, tu nikt nic nie wie i o niczym nie słyszał. Proszę o pomoc - co mam zrobić, gdzie się udać z moim dzieckiem. Tak bardzo chcę mu pomóc a bezradność mnie dobija.
Monika

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry Pani Moniko,
Oczyszczanie organizmu za pomocą selektywnej diety jest efektywne u bardzo wielu dzieci z autyzmem. Dieta niestety jest bardzo dużym obciążeniem dla rodziców, wymaga przygotowywania potraw ze specjalnych składników i ścisłego przestrzegania ustaleń lekarza, ale efekty przychodzą. We Wrocławiu taką dietę ustawia dzieciom dr Irena Dawidiuk.
U dzieci z zaburzeniami łączonymi, jakie ma Pani syn, warto pomyśleć także o terapii i masażu z użyciem specjalnie dobranych olejków eterycznych. Możliwość szkolenia w tym kierunku warto śledzić na stronie dr Anny Regner, współpracującej z Yonie Bonawi, specjalistką w kojeniu trudnych zachowań dzieci z autyzmem (lęk, agresja, tiki, bezsenność, nadwrażliwość sensoryczna) tą metodą.
To że mieszkacie Państwo w małym mieście jest dużym kłopotem, jeśli chodzi o dostępność do specjalistów, którzy naprawdę wiedzą jak pomóc. Tych trzeba szukać w ośrodkach terapeutycznych w dużych miastach. Myślę, że mogłaby Pani pomyśleć o dołączeniu się do jakiegoś stowarzyszenia rodziców dzieci z autyzmem. Takich organizacji jest dużo. Znajdzie tam Pani aktualne wskazówki do kogo i na jaką terapię warto pójść gdzieś możliwe blisko Państwa miasta, a także będzie miała Pani możliwość poznać historie innych rodziców i ich dzieci, a to zawsze przynosi ulgę lub chociaż nową wiedzę.
Niepokoi mnie to, że pomoc od psychiatry, jaką otrzymuje Kuba, ogranicza się do farmakologii. To stanowczo za mało. Dzieci z autyzmem i zaburzeniami łączonymi wymagają kompleksowej, systematycznej, holistycznej terapii. To jest najważniejsze.
Serdecznie życzę Pani wszystkiego dobrego i pozdrawiam.
Agnieszka Sokołowska