Brak mowy u 2-latki
Witam,
Moja córka skończyła właśnie 2 lata. Jest żywym kontaktowym dzieckiem, które lubi bawić się z rówieśnikami albo starszymi dziećmi. Niestety do tej pory mówi jedynie mama, baba, dziadzia, opa opa (spacer), ta (tak), nie. Ale nie woła "mama" czy "baba" jak chce żeby ktoś przyszedł. Ulubionym dźwiękiem jest "eee". Niedawno nauczyła się naśladować (niewyraźnie) niektóre zwierzęta. Od dawna ma kontakt z książeczkami, w których umie pokazać to o co się ją pyta, reaguje na polecenia, choć bywa, że nie chce czegoś zrobić.
Urodziła się w 39 tc miała 10 pkt, w 2 mż zdiagnozowano u niej dysplazje i przez 4 msc nosiła frejkę. Potem nie potrafiła samodzielnie nadrobić ruchowo. Pomimo, że wszyscy mówili, że sama nadrobi w końcu udałam się po pomoc do rehabilitanta (bobath) i mała w 18 mż zaczęła chodzić.
Przestudiowałam wątki i Pani porady odnośnie niedorozwoju mowy i zamówiłam:
"Układanki lewopółkulowe", "Wczesna interwencja terapeutyczna", "Kocham Czytać" 1-5, "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze".
Rozumiem, że mam odstawić tv (niestety do tej pory często), wszystkie zabawki grające. Lubi słuchać kołysanek do snu - czy możemy zostawić?
Czy mogę prosić o jeszcze jakieś rady?
Czy są jacyś specjaliści metody krakowskiej w Łodzi?
Boję się czy to nie autyzm itp.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Na razie proszę zrezygnować ze słuchania kołysanek. Może jej Pani zaśpiewać (do prawego ucha!), ale dopóki nie pojawią się zdania gramatycznie poprawne nie należy nadmiernie stymulować prawej półkuli mózgu. Z opisu nie wynika, że Córeczka ma zaburzenia ze spektrum autyzmu, ale w związku z opóźnionym rozwojem ruchowym ważne jest stymulowanie rozwoju poznawczego. Niestety w Łodzi nie ma terapeuty pracującego metodą krakowską, najbliżej jest Warszawa.
Warto pojechać 3-4 razy, by zobaczyć jak wyglądają wszystkie ćwiczenia i
prowadzić stymulację w domu.
Pani doświadczenia z rozwojem ruchowym Córeczki pokazały, że nie warto
czekać, aż dziecko samo się czegoś nauczy, ważne, by dostarczyć
odpowiednich doświadczeń.
Warto przeznaczyć godzinę dziennie na pracę przy stoliku. Istotne jest
także ćwiczenie sprawności manualnej. Córeczka powinna umieć naśladować
linię poziomą i pionową. Ważne są też ruchy naprzemienne nóg (rowerek).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska