Jąkanie u dwulatka a bajki po angielsku
Szanowna Pani Doktor,
Przeczytałam odpowiedzi Pani na podobne pytania, które zadali inni rodzice. Moja córka ma dwa lata i mówi sporo rzeczy, recytuje na pamięć wiersze i śpiewa krótkie piosenki, ale od dwóch dni zauważyłam, że zaczęła się jąkać. Bardzo mi zależy na tym, żeby jak najszybciej nauczyła się angielskiego, dlatego puszczam jej od kilku miesięcy bajki po angielsku i czytam codziennie jedną bajkę w tym języku. Chciałabym tez zapisać ją na kurs Helen Doron prowadzony dla najmłodszych. czy uważa Pani, że mieszanie języków może mieć wpływ na jąkanie u dziecka?
Będę wdzięczna za odpowiedź.
Pozdrawiam
Paulina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulino,
Jeśli mieszka Pani w Polsce, ojciec dziewczynki jest Polakiem, to tak wczesna nauka języka obcego nie jest uzasadniona. Mieszanie strategii osoby jest zawsze niekorzystne. Co do metody Helen Doron, to można ją stosować wówczas gdy dziecko ma w pełni opanowany język etniczny. Pani pisze, że Córeczka "mówi sporo rzeczy", ale dla mnie nie jest to wystarczająca informacja. Pełny język to prawidłowa fleksja, budowanie zdań gramatycznie poprawnych i prawidłowa
artykulacja. W sytuacji jakichkolwiek problemów rozwojowych
(lewooczność, lewouszność, brak dominacji stronnej) może wystąpić
jąkanie.
Zapewniam Panią, że dziecko zdąży jeszcze nauczyć się obcego języka,
ale niepłynność może się utrwalić, radzę więc zaczekać z kursem j.
angielskiego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska