Dyslalia wieloraka
Witam,
Moja 6-letnia córka ma problemy z wymową głosek: sz zamienia na s, ż zamienia na z, cz zamienia na c, zamienia również d na t oraz r na l. Logopeda szkolny powiedział, że jest to dyslalia wieloraka. W jakiej kolejności powinny być wywoływane głoski? Od czego zacząć? Proszę o pomoc.
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
Ponieważ Córeczka jest już duża może Pani prowadzić ćwiczenia wszystkich głosek. Nie wiem, czy zastępowanie głoski dźwięcznej "d" przez bezdźwięczną "t" dotyczy tylko tej pary, czy też innych (s:z, k:g itd). Jeśli tak to warto wykorzystać program słuchowy, by dać dziecku prawidłowe wzorce opozycji dźwięczności. Zwykle ćwiczymy artykulację głosek dźwięcznych obudowując je samogłoskami np. ADA ODO UDU EDE. Więcej na ten temat znajdzie Pani w pozycji "Metody wywoływania głosek" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Skoro Córeczka wymawia głoskę "l" to oznacza, że ma ona prawidłowe
uniesienie języka do wałka dziąsłowego, co jest warunkiem pojawienia się
głosek "sz", "ż", "cz", "dż". Warto zastosować program słuchowy "Słucham
i uczę się mówić" - "Trudne głoski" - www.arson.pl. Proszę pamiętać o
słuchaniu w słuchawkach.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska