Problem z jąkaniem u 2-latki
Pani Profesor,
Bardzo proszę o pomoc. Moja córeczka ma 2 lata i 9 miesięcy. Od dwóch tygodni zauważyliśmy nasilający się problem z mówieniem. Na początku nie było to bardzo widoczne - dziecko jest energiczne i myśleliśmy, że za szybko chce coś powiedzieć. Ale od kilku dni jąkanie znacznie się nasiliło i polega na powtarzaniu pierwszej sylaby. Czasami córeczka zacina każdy wyraz w zdaniu, np."Ma ma ma ma ma mamo, kie kie kie kiedy pó pó pó pó pójdziemy na na na na dwór?" Nie zwracamy jej uwagi, nie upominamy żeby mówiła wolniej, ale pomimo tego sama zaczyna się tym irytować.
Mój mąż pochodzi z Ukrainy i mówi do córki tylko po ukraińsku, ja po polsku. Oprócz tego w żłobku uczy się języka polskiego. Córka bardzo lubi oglądać bajki w telewizji.
Bardzo prosimy o pomoc!
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
Jeśli konsekwentnie stosujecie Państwo metodę OPOL (jedna osoba jeden język), to nie może to być przyczyną niepłynności mowy u Córeczki. Prawdopodobnie ma wrażliwszy niż inne dzieci układ nerwowy, może do tego dołączyła się skrzyżowana lateralizacja (szczególnie lewouszność), może minimalne niedotlenienie podczas porodu.
W każdy razie trzeba natychmiast działać:
Radzę:
1) program słuchowy, "Słucham i uczę się mówić" -  "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Czasowniki liczba pojedyncza" (www.arson.pl) - proszę pamiętać, by Córeczka słuchała w słuchawkach ok. 20 minut dziennie.
2) Naukę czytania w zabawie "Kocham czytać" (www.we.pl),
3) "Układanki lewopółkulowe" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
4) całkowicie zrezygnować z TV, to jest warunek zasadniczy!!!
5) zapewnić ruch na świeżym powietrzu (rower!!!)
6) Zapewnić 12 godzinny nocny sen,
7) wyeliminować z diety biały cukier i napoje gazowane.
O zaburzeniach komunikacji językowej i zasadach terapii może Pani przeczytać w "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska