Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Nauka czytania

Szanowna Pani Profesor,
Jeżeli znajdzie Pani czas to proszę mi napisać, kiedy mam wprowadzać sylabki obudowane. Mimo przeczytanych artykułów trudno mi kilka rzeczy zrozumieć. Wiem, że najpierw robię otwarte (p, m, b, l, f, w, T, D, S, Z). Później mam wprowadzać obudowane czyli np. apa, ala itp.? Jak postępować z zamkniętymi? Co z dwuznakami (sz, rz)? Proszę o pomoc, bo czytam i czytam i nie wiem czy dobrze rozumuję.

Aga
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ago,

Kiedy już dziecko potrafi odczytywać sylaby otwarte z p, m, b, l, f, w, T, D, S, Z, może z nich budować pierwsze wyrazy, powstające z połączenia samogłoski i sylaby otwartej najpierw znaczące np. ALA OLA ULA ELA itd. potem tzw. "Język zwierzątek" np. bocian mówi do żaby APA OPO UPU.
Gdy dziecko sobie z tym radzi budujemy wyrazy z dwóch sylab PUMA MAPA MAMA TATA ZUPA. Potem wprowadzamy zamknięte (zakończne na spółgłoskę bezdźwieczną) z tych paradygmatów.
A potem przechodzimy do kolejnych spółgłosek, także dwuznaków.
Chyba najlepiej jest wszystko wyjaśnione w podręczniku dla Rodziców "Kocham uczyć czytać".


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zobacz inne porady w tematyce: sylaby, nauka, czytanie, mowa

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć