Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Podejrzenie autyzmu

Witam,
Piszę do Pani w sprawie mojego syna. Będąc na bilansie 4-latka Pani pediatra wysłała nas do Poradni PP z podejrzeniami ADHd. Na wizycie w Poradni pani psycholog powiedziała, że ma podejrzenia zaburzeń autystycznych, a nie ADHD. Ja nie do końca się z tą opinią zgadzam, ponieważ syn na prawie wszystkie objawy autyzmu ma ocenę negatywną. Nie kręci się w kółko, reaguje na swoje imię, podąża wzrokiem za opisywanym czy też pokazywanym przedmiotem itp. Jedynym problemem u niego jest to, że późno zaczął mówić. Od 1,5 roku jesteśmy pod opieką logopedy i jego mowa poprawiła się o 100%. Ma też słaby kontakt z dziećmi, tzn. nie chodzi jak na razie do przedszkola-zacznie od września. Na placu zabaw bawi się z dziećmi chwilę i potem odchodzi i bawi się sam. Uwielbia wszelkie zabawy ruchowe i często jest tak, że nikt nie umie dotrzymać mu kroku, ponieważ on chyba "nigdy się nie męczy" :). Nie wiem czy opóźniony rozwój mowy (który uległ poprawie) i słaby kontakt z dziećmi to podstawa do diagnozy autyzmu? Musiałam przepisać go do przedszkola integracyjnego "w razie czego", ponieważ na razie nie ma opinii o autyzmie, ale jakby co to będzie miał miejsce w tym przedszkolu, a musi być pod obserwacją Pań z przedszkola. Byliśmy nawet u psychiatry dziecięcego i Pani nie wydała mu opinii dziecka autystycznego, ponieważ powiedziała, że nie jest co do tego w 100% przekonana. Nie wiem co o tym myśleć. Bardzo proszę o kilka słów. Pozdrawiam

Agnieszka
mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem

mgr Katarzyna Osak

psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem

Odpowiedź:

Witam,
Diagnozę dot. autyzmu wydaje się na podstawie obserwacji dziecka i 
wywiadu z rodzicami. Do podstawowych objawów należą:
- problemy w kontakcie - słabszy kontakt wzrokowy, unikanie kontaktu 
wzrokowego, brak lub ograniczone dzielenie się swoją radością, dumą, 
zainteresowaniem. Dzieci z autyzmem czasem nie lubią kontaktu 
fizycznego, ale nie zawsze, często maja problem z chodzeniem za rękę.
- problemy w zakresie mowy i komunikowania się - opóźniony rozwój mowy 
lub brak mowy przy braku lub niedostatecznym komunikowaniu się 
niewerbalnym: wskazywanie palcem, gesty itp.
- trudności z zabawą - zabawy są mało zróżnicowane, często ulubioną 
aktywnością będzie zachowanie typu włączanie - wyłączanie światła, 
spuszczanie wody itp., dzieci mają trudność w organizowaniu prostych 
zabaw tematycznych oraz uczestniczenia w zabawie naśladowczej, czy 
zabawie z dziećmi.
Objawy muszą wystąpić do trzeciego roku życia. Nie muszą występować 
wszystkie. Dzieci z autyzmem bardzo różnią się od siebie, zależy to od 
nasilenia objawów. Zapraszam do przeczytanie artykułu p. Marii 
Ziółkowskiej "Niepokojące symptomy w rozwoju dwulatka", jest tam bardzo 
szczegółowo opisane na jakie objawy należy zwracać uwagę. Proszę ponowić 
próbę pełnej diagnozy to bardzo ważne ze względu na rokowania. Im 
wcześniej podjęta terapia tym większa szansa na dobre funkcjonowanie. 
Jeżeli synek nie ma autyzmu diagnoza tego nie wykaże. Rozumiem Pani 
niepokój o syna, ale proszę nie bronić się przez diagnozą. Chodzi tylko 
o to by pomóc malutkiemu. Może jej Pani nie ujawniać, jeśli to stanowi 
jakiś problem.

Pozdrawiam

Katarzyna Osak


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć