Szyk zdania u prawie 3-latka
Dzień dobry,
Mój synek (2,9 lat) zaczął dużo mówić w wieku 2,5 roku. Wcześniej tylko pojedyncze słowa. Obecnie już wszystko powtarza, ale czasem mówi jeszcze po swojemu. Buduje już zdania 3-4 wyrazowe, tylko jak mówi zdanie przeczące to wyraz "nie" wstawia na końcu zdania np, auto jedzie nie. Jak uczyć go poprawnego szyku zdania?
Nie używa też słowa "się" w czasownikach zwrotnych np. bawię autami.
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
Ponieważ rozwój mowy Synka był opóźniony, także wolniej rozwija się składnia (budowanie zdań zgodnie z regułami języka polskiego). Oczywiście warto uczyć dziecko prawidłowego szyku zdania. Aby prawidłowo ułożyć ćwiczenia konieczne są informacje na temat kształtowania się dominacji stronnej, czyli określenie dominacji ręki, oka, ucha i nogi. Zwyle dzieci, które zamieniają kolejność wyrazów w zdaniu potrzebują ćwiczeć szeregowania, sekwencji i porządkowania od lewej do prawej. Dobre rezultaty przynoszą ćwiczenia z użyciem "Układanek lewopółkulowych" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Pomaga także opowiadanie dziecku zdarzeń z wykorzystaniem historyjek obrazkowych.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska