Córka ma 27 miesięcy i wypowiada tylko 2 słowa
Witam,
Tak jak w temacie córka ma 27 miesięcy i wypowiada tylko "mama" i "nie". Stwierdzono u niej niedotlenienie mózgu okołoporodowe. Ogólnie jest bardzo żywym dzieckiem, wszędzie jej pełno, rozumie co się do niej mówi. Ma zajęcia z logopedą 2 razy w m-c i psychologa raz w tygodniu, ale mimo to jestem bardzo zaniepokojona. Wydaje mi się, że to wciąż za mało. Nie wiem jak jej pomóc... Obawiam się, że to nie tylko niedotlenienie mózgu, że coś jej moze jeszcze dolegać... Obawiam się autyzmu, nie wiem czy słusznie...
Adriana

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Adriano,
Radzę niezwłocznie zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) - koniecznie w słuchawkach, nawet po 3-4 minuty.
Dobrą motywacją do powtarzania sylab i wyrazów jest wspólna zabawa w czytanie "Kocham czytać" - www.we.pl.
O terapii przeczyta Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" www.we.pl lub "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Córeczka powinna miec 2 godziny zajęć przy stoliku w domu.
Oczywiście przyczyny opóźnienia w rozwoju mowy mogą być różnorodne, ale wymagają pomocy specjalisty przynajmniej raz w tygodniu.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska