Problemy nastolatki z zaaklimatyzowaniem się w nowej szkole
Dwa lata temu po ciężkiej chorobie i cierpieniu związanym z rakiem w domu zmarł mój mąż. Po nieustających konfliktach i atakach teściowej i rodziny męża na mnie byliśmy zmuszeni się wyprowadzić z naszego domu do moich rodziców, co wiązało się ze zmianą szkoły moich dwóch córek. Młodsza córka dziesięcioletnia po początkowych problemach się zaaklimatyzowała. Natomiast problem jest ze starszą córką czternastoletnią. Otóż córka zawsze była indywidualistką, jest cicha i dość nieśmiała, ale w starej szkole miała koleżanki i była bardzo lubiana. Miała tam przyjaciółkę i uwielbiała chodzić do szkoły. Natomiast teraz jest problem, nie lubi chodzić do szkoły, a jej koleżanki z klasy bardzo jej dokuczają, wyśmiewają ją nieustannie, na korytarzu stoi sama, na obiedzie siedzi przy stoliku sama, zniszczyły jej piórnik, docinki i dogadywania są na porządku dziennym. Córka zawsze bardzo dobrze się uczyła, jest piątkową uczennicą i to wydaje się być w tej klasie problemem. W tej klasie najlepsza ocena tamtych dziewczyn to trzy, koleżanki są złe i ataki się nasilają na nią nawet jak dostaje cztery. Zabraniają jej nawet zakładać podobnych ubrań. Wczoraj pojechała na wycieczkę z dwoma z nich, zabroniły jej się do siebie odzywać i zagroziły, że jak nie to popamięta. Córka próbowała się z nimi zaprzyjaźnić i powiedziała im to, ale one napisały jej na FB "nie pasujesz do nas trzymaj się lepiej od nas z daleka". Nie wiem co mogę zrobić i jak jej pomóc. Nie wiem co mogę jej powiedzieć, jest na drugim końcu Polski i mówiła mi przez telefon, że siedzi sama w autokarze, w pokoju też pewnie będzie sama. A ona płakała i mówiła, że nie wie co ma robić.
Alicja

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Alicjo!
Problemy, z jakimi boryka się Pani czternastoletnia córka, to nie jej trudności z zaadaptowaniem się w nowej szkole, lecz znacznie gorszy problem, jakim jest niestety nękanie i prześladowanie. W niełatwym wieku dojrzewania i w szkole, jaką jest gimnazjum, zdarza się, że grupa dziewcząt sprzysięga się przeciwko jednej i czerpią satysfakcję z dokuczania jej. Aktualnie problemem na całym świecie jest cyberbulling - przemoc w sieci. To, co czyta o sobie Pani córka na FB, tym właśnie jest. Badania dowodzą, że agresywni w sieci są ci, którzy agresywni są i w realu. To realna groźba nie tylko dla komfortu psychicznego Pani córki, ale i tego, że jej się może coś stać i fizycznie. Dopóki te dziewczyny będą się czuły bezkarne, nie przestaną lub nawet zjawisko może eskalować.
Moim zdaniem, musi Pani zaalarmować szkołę i znaleźć sojuszników, którzy zaczną przeciwdziałać temu zjawisku. Konieczna jest rozmowa z psychologiem szkolnym, pedagogiem i dyrektorem. Najlepiej też zgłosić sprawę na piśmie, z potwierdzeniem odbioru przez sekretariat szkoły. Byłoby dobrze, gdyby szkoła nawiązała współpracę z policją. Prelekcja policji dla gimnazjalistów, (bez podawania nazwisk, warto w tym wszystkim zadbać o dyskrecję i anonimowość, nie mówić, że to rodzic jakiejś dziewczyny o to prosił, tylko, że policja wie, że w szkole jest takie zjawisko - to ważne) to dobre narzędzie przeciwdziałania przemocy w szkole. Czując się obserwowane te dziewczyny nie będą już takie odważne. Posłuży też wiedza, że jeśli coś się stanie Pani córce, będzie wiadomo, kto o to zostanie oskarżony.
Proszę to wszystko zadbać.
Dla Pani brawo, że po Waszych tak bardzo trudnych doświadczeniach życiowych, trzymacie się razem z dziewczynami i daje im Pani poczucie bezpieczeństwa i wielką miłość - to najważniejsze na całym świecie!!!! Brawo!
Dla córki trzeba też szukać innych osób, innych źródeł akceptacji w szkole. W grupie tych dziewcząt ona się nie odnajdzie, ale z pewnością nie tylko z nich ta szkoła się składa. Nie każdy zespół klasowy jest w ogóle fajny. Temu też trzeba się przyjrzeć, czy to w ogóle jest dobra klasa dla niej.
Serdecznie życzę wszystkiego dobrego.
Agnieszka Sokołowska