Ponad 2,5-letnia córka nie uczestniczy w zabawach w przedszkolu
Witam Panią,
Ja piszę z takim problemem iż od 3 dni zapisałam córkę na tzw. warsztaty wczesnoprzedszkolne. Są to zajęcia z dziećmi, bez rodziców po to aby dziecko nauczyło się komunikować w grupie itp. Od samego początku córka niechętnie brała udział w zabawach typu usiąść w kółeczku z paniami i dziećmi i śpiewanie piosenek, czy uczestniczenie w zabawach ruchowych, zawsze musiała być do tego zachęcana i jak już pobawiła się z dziećmi to od razu trwało to chwilę i córka zaraz biegła z powrotem do zabawek, a ogólniej to upatrzyła sobie ciufcię i tylko z nią się bawiła... Panie na tych zajęciach uspokoiły mnie, że w tym wieku, który córka ma tj 2 lata i 7 miesięcy to może jeszcze być naturalne zachowanie... Jeśli byłaby starsza miała ponad 3 latka to takie zachowanie by wzbudzało podejrzenia.. i można udać się do poradni dziecięcej. Ja jednak chciałabym też opowiedzieć o zachowaniu jej w domu, córka dużo mowi, ale niektóre wyrazy zniekształcone, sama je, sama się załatwia, jeśli cos chce to sama poprosi, na placach zabaw raczej bawi się sama, nie lubi dawać zabawek ani pożyczać, denerwuje się gdy dzieci jej zabierają zabawki reagując płaczem, ma wybranych dwoje bądź troje dzieci, z którymi najlepiej lubi się bawić, ale też jak ma dzień... czasem się chce bawić z rówiesnikami, ale częściej woli zabawę w samotności.. jak widzi dzieci, które się wygłupiają na placu zabaw czasem podbiega do nich i ich naśladuje jak np. one się śmieją to i ona się śmieje nie wiedząc z czego one się śmieją .. :) jeśli jakieś dziecko się wspina po drabinach ona też chce się wspinać, a gdy dziecko się buja na bujaczce ona chce się bujać razem z nim, tyle że obok na bujaczce... jednakże bardziej mnie niepokoi to, że na tych zajęciach nie uczestniczy w zabawach z paniami, i jak jest np. rysowanie to ona rysuje, ale też chce robić po swojemu, nie umie wykonać polecenia od pani prowadzącej zajęcia np. jeśli ma być klejenie oczu z wycinanki dla misia to ona zbacza z tego zadania i sobie chce coś po swojemu robić... Proszę powiedzieć czy to normalne?
Justyna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry Pani Justyno,
Myślę, że nie powinna Pani niepokoić się o córcię. To jeszcze malutkie dziecko. Dzieci w wieku 2,5-3 lata często jeszcze preferują tzw. zabawy równoległe, tzn. bawią się nie tyle z innymi dziećmi, ile obok nich w swoją zabawę. To naśladowanie z kolei na placu zabaw - wspinanie się na drabinkę obok, śmianie się z tego, co inni wiąże się z konformizmem u dzieci, chęcią robienia tak jak inni. To zupełnie typowe zachowania. Podobnie jest z tym, że ona najbardziej lubi tylko 2-3 dzieci, a są dni gdy w ogóle chce się bawić sama.
Po pierwszym roku w przedszkolu zobaczy Pani jak wiele mała się nauczyła i jak to ją zmieni - i w sensie zabawy z dziećmi, i w wykonywaniu poleceń pań przedszkolanek. Adaptacja do warunków przedszkolnych to kwestia indywidulana, jej czas jest różny u dzieci. Ona jest dopiero na początku, to pierwsze kilka dni. Proszę dać jej czas i wierzyć w nią. Im bardziej Pani będzie spokojna, tym mała szybciej nauczy się wszystkiego.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska