Mowa u córeczki 2 lata i 4 miesiące
Witam, jestem mamą Milenki, która skończyła 28 miesięcy. Jej mowa polega na tym, że wypowiada pierwsza sylabę wyrazu, a jeżeli jest trudna to kolejną np. żubr mówi bziu, zdania są zazwyczaj bez czasowników. Logopeda stwierdził, że lewe oko i uszko jest prawdopodobnie dominujące. Pytanie : czy powinnam się martwic i czy zaprzestać puszczania córeczce bajek w telewizji?
Pytanie przysłała pani Adrianna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Adrianno,
jeśli logopeda stwierdził przewagę lewego ucha to należy rozpocząć ćwiczenia, które ułatwią Milence uruchomienie lewej półkuli mózgu jako dominującej dla przetwarzania języka.
Co trzeba robić :
1. Słuchać nagranych sylab wg programu "Słucham i uczę się mówić" E.Wianeckiej, słuchać trzeba przez słuchawkę założoną na ucho PRAWE.
2. Powtarzać sylaby "czytając" z córeczką książeczki serii "Kocham czytać"
3. Telewizor i filmy video proszę schować na najbliższy rok głęboko do szafy (potem zobaczymy)
Proszę pamiętać, że lewouszność i lewooczność umieszcza dziecko w grupie ryzyka dysleksji, której można zapobiec poprzez wczesne ćwiczenia, do których gorąco zachęcam.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska