Słaba mowa
Witam Panią serdecznie,
Piszę do Pani, ponieważ mam problem otóż mój 3 letni syn mówi bardzo mało tylko mama, tata, papa, cici, pa, mu, pi-ć, o-ć reszta może nawet nie po swojemu (bo jak chce zwrócić na siebie uwage to piszczy) tylko pokazuje. Rozumie wszystko, lubi się bawić, chciałby się komunikować, ale widać, że nie umie. Byłam w naszej mieścinie z tym problemem u pediatry (parę miesięcy temu), która stwierdziła, że chłopcy później mówią, że po 3 urodzinach zacznie i żeby koniecznie go zapisać do przedszkola to się rozgada... Ale nie zapisałam go, ponieważ obawiam się, że mógłby się czuć gorszy i jeszcze bardziej się zablokować. Wszyscy w naszej rodzinie (nawet dalszej) mówią normalnie, wyraźnie, nie ma nikogo z jakąkolwiek wadą... Syn miał badany słuch - w porządku. Poród tez w terminie, 10 pkt syn dostał. Ale niedawno zdałam sobie sprawę, że mało gaworzył, mało płakał, wszystko - i tak jest do dziś - miał i ma podawane pod nosek nim on sam tego zapragnie. Na razie jest jedynakiem. Znalazłam w internecie neurologopedę, który zaczyna prowadzic dzieci Pani metodą-krakowską... Dojeżdżam raz w tygodniu ponad 100 km, zakupiliśmy książeczki "Kocham czytać", ale nie wiem czy ta Pani dobrze syna uczy na 6 lekcji kazała nam ćwiczyć sylaby - robimy to. Syn zapamiętuje gdzie co stało, leżało, gdzie skręcić -rewelacyjnie, natomiast z sylabami jest ogromny problem - powtórzy wszystkie, ale nie zapamiętuje czy to A czy nie A. Od miesiąca dopiero odzwyczaiłam go od smoczka, słabo gryzie i jego język jest mało ruchliwy - uczymy go unosic do góry. Nie będę Pani więcej zawracać głowy, ale naprawdę mnie to nurtuje i nie daje spać po nocach szczególnie, że jego rówieśnicy, a nawet młodsi mówią nawet zdaniam, a on taki duży chłopak, a tylko a a - a chodzi mi tylko o to, ponieważ mam do Pani ogromny szacunek i zaufanie. Czy są szanse, że zacznie mówic w najbliższym czasie? Co ja powinnam jeszcze robić, żeby mu pomóc? Może wysłać go między dzieci do przedszkola?
Dodam jeszcze, że syn jest jakby obureczny - fakt je lewa rąką, odkręca lewą ręką - fakt lewa jest jakby bardziej dominująca, ale jak go obserwuje np. jak kopie piłkę to na 10 koniec 6 lewa 4 prawa, nożyczkami wycina prawą, rysuje lewą. Może mam mu wszystko najczęściej łyżkę przekładać i nakazać jeść prawą? Dziękuję Pani przeogromnie za odpowiedź.
Z poważaniem
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
Słusznie Pani postąpiła nie posyłając dziecka do przedszkola. Dziecko nie może wejść w grupę rówieśniczą bez narzędzia do komunikacji. Teraz powinna Pani intensywnie ćwiczyć. Nie wiem, czy pani logopeda poleciła pani program słuchowy, jeśli nie to znak, że nie pracuje zgodnie z metodą krakowską. Certyfikowanych logopedów znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl. Metoda krakowska ma 17 ważnych technik i wszystkie są niezbędne.
Koniecznie trzeba stymulować rozwój mowy dziecka, bo chłopiec powinien już budować zdania, zadawać pytania i językowo opisywać świat. Radzę zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia
dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Czasowniki liczba pojedyncza" (www.arson.pl) - koniecznie w słuchawkach, około 30 minut dziennie.
Dobrą motywacją do powtarzania sylab i wyrazów jest wspólna zabawa w czytanie "Kocham czytać" - www.we.pl.
O terapii przeczyta Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" www.we.pl lub "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Radzę zbadać dokładnie precyzję lewej i prawej ręki oraz dominację oka i ucha i dopiero wówczas podjąć decyzję. O zgubnych skutkach oburęczności może Pani przeczytać w zkładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska