Nauka języka obcego trzylatka
Witam,
Bardzo proszę o radę w następującej kwestii. Wraz z mężem poważnie zastanawiamy się nad wyjazdem do Francji. Mamy dwoje dzieci, córka w kwietniu tego roku skończyła 3 lata,synek w lipcu tego roku będzie miał rok. Córka jest dzieckiem bardzo otwartym, wesołym, energicznym. Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami jak również z dziećmi starszymi od siebie. W wieku dwóch lat zaczęła chodzić do żłobka. Obecnie chodzi do prywatnego przedszkola, jest w grupie 3-4 latków, jest tam najmłodsza i radzi sobie świetnie. Jeśli chodzi o wyjazd do Francji czy taka zmiana nie będzie dla niej zbyt dużym szokiem? Chciałabym ją do tego jakoś przygotować, może zacząć uczyć francuskiego. Nie wiem jak miałaby wyglądać ta nauka, ponieważ ja sama nie znam dobrze francuskiego (uczyłam się w liceum przez 4 lata, ale wtedy mi nie zależało specjalnie), czeka mnie dużo pracy z samą sobą, mąż natomiast bardzo łatwo przyswaja języki obce. Po pół rocznym pobycie we Francji porozumiewa się bez problemu. Nie wiem jaki wpływ na nią i syna miałby fakt, iż w domu porozumiewalibyśmy się w języku polskim, a z francuskim będą sie stykać poza domem (przedszkole, plac zabaw itp.). Czytałam też, że jesli dziecko lepiej i szybciej od rodzica przyswoi język obcy to może to spowodować duże problemy w relacjach między dzieckiem a rodzicem, czy to prawda? Bardzo proszę o odpowiedź, ponieważ pełna jestem wątpliwości jakie skutki dla dzieci może przynieść taki wyjazd. Z góry dziękuje i pozdrawiam.
Renata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Renato,
Duże problemy w budowaniu więzi emocjonalnej może spowodować brak języka etnicznego. Pani język francuski nigdy już nie będzie pełnym językiem, a także będzie odbiegał od wzorca pod względem artykulacyjnym i prozodycznym (akcent). Emigranci muszą dbać o rozwój języka etnicznego swoich dzieci. Dlatego dziecko nie powinno iść do przedszkola zanim opanuje w pełni język etniczny. Proszę poczytać blog poświęcony dwujęzyczności, który prowadzi dr Elżbieta Ławczys http://dwujezycznosc.blogspot.co.at/.
Decyzja o emigracji musi być podjęta z całą świadomością zagrożeń i zgodą na dodatkową pracę nad polskim językiem dziecka i swoim językiem obcym. Trzeba się przygotować na odmienności kulturowe i na to, że język obcy ze względu na edukację stanie się dla dzieci funkcjonalnie pierwszym. Proszę zajrzeć na stronę www.konferencje-logopedyczne.pl, tam w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły o dwujęzyczności.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska