4-latek nie mówi ł
Mój prawie 4- letni podopieczny nie mówi Ł (tzn. zamienia na głoskę J). Ten problem pojawił się niedawno, tzn. ok 2 miesiące temu, wcześniej potrafił ładnie mówić "ałto", teraz natomiast zamienia sobie na J i mówi np."jawka", "byj". Czy może być to kwestia złego nawyku i przyzwyczajenia? Gdy poproszę go o powtórzenie "ŁA" mówi "ŁJA".
Wciąż też jeszcze się ślini, czasami "żuje" sobie koszulkę lub rękaw i wystawia język między zęby gdy się bawi. Czy może mieć to jakiś związek z wydłużonym okresem dokarmiania go piersią?
Poza tym rozwija się dobrze, bardzo dużo mówi, opowiada, nie ma problemów z innymi głoskami.
Będę wdzięczna za pomoc.
Pozdrawiam
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Pani informacje są nieprecyzyjne. Pisze Pani "Mój prawie 4- letni podopieczny nie mówi Ł" to znaczy, że nigdy nie mówił? Musze wiedzieć, czy wcześniej chłopiec mówił tylko w środku wyrazu (tak jak w słowie auto, gdzie słychać ł), a nie mówił w słowach "ławka" czy "był"? Wówczas należałoby sądzić, że głoska ta pojawiała się w specyficznym otoczeniu innych głosek, ale jeszcze nie jest realizowana w nagłosie i wygłosie. Jeśli jednak obserwuje Pani regres (była wymowa i zanikła) to należy poszukiwać innych przyczyn, ale przedłużone karmienie piersią nie może być przyczyną tych trudnośći. Raczej nawyk otwartej buzi, czy korzystanie ze smoczka w ciągu dnia, czy wreszcie ssanie palca lub koszulki.
Trzeba wzmaniać pracę mięsnia okrężnego warg i ćwiczyć podczas zabawy artykulację głosek w sylabach i wyrazach.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska