Kłopoty z mową
Pani Profesor,
Moja córeczka skończyła rok i miesiąc. Rozumie polecenia i słowa, które do niej mówię. Zanim skończyła roczek mówiła takie słowa jak "mama, tata, baba" więcej gaworzyła, a teraz nie mówi i rzadziej gaworzy. Co może być tego przyczyną i czy powinnam się martwić? Bardzo proszę o pomoc!! Pozdrawiam
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Regres w rozwoju mowy jest bardzo niepokojący, ZAWSZE wskazuje na zaburzenia rozwojowe. Radzę natychmiast podjąć terapię, bo teraz jeszcze można zrobić WSZYSTKO. Jeśli znajdzie Pani w pobliżu swego miejsca zamieszkania terapeutę metody krakowskiej, uzyska Pani pomoc. Proszę szukać na stronie www.szkolakrakowska.pl. Gdyby to nie było możliwe proszę rozpocząć stymulację.
Zachęcam także do przeczytania wątku "Rozmowy" na forum www.konferencje-logopedyczne.pl, gdzie mamy, które same prowadzą terapię w domu dzielą się swymi doświadczeniami.
Może Pani terapię prowadzić sama w domu, ale zawsze warto raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi Pani ćwiczenia na nowy tydzień.
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwięonaśladowcze". Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 10 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 4 sesje).
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl).
Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z Tv - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierną stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska