20-miesięczna dziewczynka mówi tylko w swoim języku
Witam serdecznie,
Proszę o poradę w sprawie mojej 20-miesięcznej córeczki. Mała mówi dużo, ale tylko w swoim języku. Zwraca się do mnie np. tak jakby się o coś pytała, ale w swoim języku. Jak odpowiadam: TAK, to się cieszy. Potrafi pokazać jak robi świnka, kotek itp., gdzie lala ma oko, nos, ucho. W stosunku do mnie jest bardzo otwarta, uśmiecha się, zachęca do wspólnej zabawy, reaguje na swoje imię, często mnie naśladuje w różnych czynnościach (kładzie spać zwierzątka, karmi je, udaje, że bawią się na placu zabaw itp.), lubi czytanie książeczek, wykonuje polecenia typu: podaj, przynieś, lubi się przytulać. Niepokoi mnie jej zachowanie wśród innych ludzi oraz to, że nie mówi. Na placu zabaw nie dostrzega równieśników, najchętniej bawi się sama. Kiedy w domu mamy gości wpada w histerię, jest płaczliwa, nie mogę wyjść na chwilę z pokoju, uspokaja się dopiero wtedy gdy sobie pójdą. Dodam, że sama wychowuję córkę i jesteśmy najczęściej tylko we dwie. Zauważyłam, że dość często chodzi na palcach. W wieku 6 msc uczęszczała na rehabilitację (przez 3 miesiące), gdyż miała obniżone napięcie mięśniowe. Zaczęła chodzić w wieku 16 miesięcy. Proszę powiedzieć do jakiego specjalisty ewentualnie powinnam się udać i podać jakies namiary w Szczecinie. Z góry serdecznie dziekuję.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Zachowanie córeczki jest niepokojące i warto zwrócić się o pomoc do doświadczonego terapeuty, który pokaże Pani jak ćwiczyć z dzieckiem. W Szczecinie w Ośrodku dla Dzieci Niesłyszących takie zajęcia prowadzi mgr Anna Kozińska.
Ja natomiast radzę, tak jak zawsze w sytuacji braku rozwoju mowy, codzienne ćwiczenia z programem słuchowym oraz całkowita eliminację TV, komputera, muzyki i dźwiękowych zabawek.
Zachęcam także do przeczytania wątku "Rozmowy" na forum www.konferencje-logopedyczne.pl, gdzie mamy, które same prowadzą terapie w domu dzielą się swymi doświadczeniami.
Może Pani terapię prowadzić sama w domu, ale zawsze warto raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi Pani ćwiczenia na nowy tydzień.
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze". Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 10 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 4 sesje).
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl).
Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z TV, tabletu, komputera, - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierną stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska