Jąkanie
Mój 5,5-letni synek od roku się jąka powtarzając sylaby. Stosuję Pani metody: odpowiednio długi sen, ograniczenie tv, słodyczy, program słuchowy arson na słuchawkach, jednak to nie przechodzi. Czy jest sens wyjazdu z synem na turnus rehabilitacyjny np. metodą Arutiunian? Syn nie ma nasilonego jąkania. Jak mogę skutecznie mu pomóc?
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
Jąkanie jest dość złożonym zaburzeniem mowy i niewątpliwie wymaga profesjonalnej diagnozy. Skoro niepłynność mowy utrzymuje się od roku i nie działają metody wspomagające, sugerowałabym wizytę u logopedy, który zdiagnozuje rozwój systemu językowego i rozwój poznawczy dziecka i będzie mógł zaproponować Pani strategię postępowania terapeutycznego. Konsultacja logopedyczna jest potrzebna również po to, aby mogła Pani nauczyć się, jak ćwiczyć z synkiem (ważne jest, aby poprawnie wykonywać ćwiczenia, które niejednokrotnie na podstawie opisu są trudne do zrealizowania).
Jeśli chodzi o metodę prof. Arutunian - przed podjęciem decyzji warto poczytać na temat metody, zapoznać się na forum z głosami uczestników turnusów i zastanowić, czy syn podoła, i czy Pani będzie w stanie spełnić wszystkie wymogi stawiane przez terapeutę. Jest to bowiem terapia, w którą równie mocno (a w przypadku dzieci może nawet większa odpowiedzialność jest po stronie rodzica lub rodziców) zaangażowani są najbliżsi. Niewątpliwie nie bez znaczenia jest odpowiedni terapeuta, no i koszt takiej terapii...
Myślę, że najpierw warto spróbować klasycznej terapii logopedycznej.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska