Problemy z 10-latkiem
Witam,
Mój dziesięciolatek sprawia coraz większe problemy.
Zdarza się często, że nie słucha Pani w szkole, np. pakuje książki i siedzi naburmuszony, obraża się, nie uczestniczy w zajęciach. Potrafi w przypływie agresji coś zniszczyć swojego albo kolegi z ławki. Żadne uwagi wychowawczyni nie skutkują. Jeżeli ktoś go o coś prosi lub ma wykonać jakieś zadanie, wpada w szał lub tak się zacina, że nic do niego nie dociera. Niestety zaczynam mieć coraz większe z nim problemy również w domu. Syn mi pyskuje, nie chce wykonywać żadnych poleceń, krzyczy i trzaska drzwiami.
Kilkakrotnie korzystałam z usług psychologów, ale mam wrażenie, że problem był ignorowany. A ja jestem załamana, nie wiem jak mu pomóc.
Nadmienię również, że w domu niestety nie ma sielanki. W zasadzie sama wychowuję syna, ponieważ męża ten problem nie dotyczy. Mąż nie interesuje się w ogóle domem, a tym bardziej dzieckiem.
Staram się rozmawiać dużo z synem i mu tłumaczyć, że takie zachowanie jest niewłaściwe, że w ten sposób odpycha od siebie innych i to nie jest wyjście z sytuacji. Syn mnie zaczął oszukiwać i nie mówi mi wszystkiego (wybiera tylko dobre rzeczy, a te złe ukrywa). Często o sytuacji w szkole dowiaduję się od innych lub dopiero na zebraniu lub gdy przeglądam zeszyty.
Syn uczęszcza na zajęcia z socjoterapii raz na dwa miesiące, ale nie przynosi to żadnych efektów.
Proszę o podpowiedź jak mogę pomóc dziecku, bo już naprawdę nie daję rady.
Agnieszka

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Pani syn potrzebuje pomocy. To ważne, aby zapewnić mu ją teraz. Zajęcia
socjoterapeutyczne raz na dwa miesiące nie odniosą skutków, bo są za
rzadko. Syn wszedł w wiek dojrzewania, potrzebuje wzorca męskiego, a
tata nie interesuje się nim. Myślę, że to trudne dla każdego dziecka.
Proszę poradzić się psychologa szkolnego lub w poradni gdzie najlepiej
udać się w poszukiwaniu pomocy dla syna. Ważne, aby skorzystała Pani z
warsztatów dla rodziców uczących jak radzić sobie w takich sytuacjach.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak