Jak pomóc 3-latkowi?
Witam,
Jestem mamą 3-latka. Syn jest bardzo agresywny, często się sam bije po głowie lub uderza głową, szczególnie jak coś mu nie wychodzi lub mu na coś nie pozwolę. Po kolejnych wizytach u lekarzy i psychologów nikt nam nie powiedział jak mamy się zachowywać w takich sytuacjach, nikt nam również nie powiedział dlaczego i co to jest. W poradni otrzymałam informacje od psychologa, że może jest to autyzm gdyż syn nie mówi, słabo reaguje na imię i nie bawi się klockami. Po wielu zmaganiach trafiliśmy na profesjonalistę. Pani Doktor Neurolog po obserwacji postawiła diagnozę wstępną oczywiście, zaburzenia psychoruchowe z rysą zespołu Aspergera. Zaleciła terapię behawioralną i tu jest problem, mieszkamy na śląsku i jedyny ośrodek który może nam pomóc ma bardzo odległe terminy. Może Pani da nam jakieś wskazówki jak postępować z takim dzieckiem lub zna jakieś ośrodki na śląsku które mogły by nam pomóc?
Będę wdzięczna.
Magda

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Konieczna jest terapia dziecka. Terapia behawioralne to jedna z opcji,
ale nie jedyna. Są terapie oparte na budowaniu kontaktu i relacji,
wykorzystujące elementy terapii behawioralnej. Proszę nie czekać na
termin tylko znaleźć miejsce gdzie możecie rozpocząć terapię już teraz.
Im wcześniej rozpoczęta terapia tym większa szansa dla dziecka. Terapia
takiego maluszka nie różni się zbytnio od terapii dziecka z autyzmem.
Wiele informacji uzyska Pani na stronie www.asysta.org. Jest wiele
ośrodków, które pracują konsultacyjnie - raz w miesiącu, później nawet
raz na dwa obserwują dziecko i piszą program dla rodziców do domu.
Najlepiej poszukać takiego w sąsiadującym z Państwem dużym miastem, jak
nie to zapraszam do Warszawy. Nie znam ośrodków na śląsku. Na pewno
takie informacje można uzyskać w Fundacji Synapsis. W terapii dziecka z
Zespołem Aspergera bardzo istotna jest diagnoza, a później terapia w
zakresie integracji bodźców sensorycznych. Proszę poszukać takiego
specjalisty. Bardzo ważna jest dieta. Wiele dzieci z Zespołem Aspergera
przejawia nietolerancję pokarmową na gluten - pszenica oraz kazeinę -
krowie mleko. Warto na próbę odstawić te produkty na trzy miesiące i
poobserwować czy są zmiany w zachowaniu. Proszę nie bać się diety, nawet
jeśli synek je niewiele produktów. Zazwyczaj dieta dziecka rozszerza się
stopniowo po wprowadzeniu diety. Jest wiele stron internetowych z
przepisami. Zachowania autoagresywne u synka mogą mieć wiele źródeł.
Synek nie radzi sobie z emocjami, może czuć się źle - tu może pomóc
dieta. Dzieci z zespołem Aspergera mają problem z przyjęciem zmian.
Bardzo ważna jest wiedza ta temat Zespołu Aspergera. Proszę czytać
książki o Zespole Aspergera i autyzmie. W razie potrzeby służę
konsultacją telefoniczną. Proszę rozpocząć działania jak najszybciej.
Już teraz proszę budować kontakt z chłopcem poprzez wspólną zabawę. Warto
znaleźć takie zabawy, które on na ten czas lubi. Proszę spróbować
baniek, bujania w kocu tak jak w hamaku, zabawy ziarenkami fasoli
wsypanymi do miski, latarką. Ważne są zabawy z ciałem np. typu baraszki,
podrzucanie do góry, noszenie na plecach, bujanie w ramionach.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska