4-letnia córka się zacina i przeciąga pierwsze litery
Witam,
Moja 4 letnia córeczka ma poważny problem z mową, jest bardzo bystrą i mądrą dziewczynką, jednak przez to ma problemy z rówieśnikami w przedszkolu i oddala się od innych.
Chodzi głównie o to, że jak mówi to się strasznie przycina w wyrazach, a dochodzi do tego, gdy chce dużo na raz powiedzieć i gdy coś przeżywa, a przeciąga w ten sposób aaaaaaaaaale bbbbbbbo na takich przykładach cały czas myślę, że to mnie, ale to się narasta i coraz to większy problem jej sprawia wymówienie czegokolwiek
Strasznie mnie to martwi, chcę dla niej jak najlepiej i proszę o Pani pomoc.
Izabela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izabelo,
Radzę przede wszystkim wyłączyć z diety dziecka biały cukier, zadbać o 10 godzinny sen, zrezygnować zupełnie z telewizji. Istony jest ruch na świeżym powietrzu, jazda na rowerze, pływanie. Można także wykorzystać techniki słuchowe i naukę czytania.
- program słuchowy - może wystarczy jedna płytka "Trudne głoski"-
www.arson.pl (SŁUCHANIE KONIECZNIE W SŁUCHAWKACH),
- stymulację lewej półkuli - np. układanki prawo i lewopółkulowe -
www.konferencje-logopedyczne.pl
- naukę czytania sylabami - "Kocham czytać" - www.we.pl.
Proszę sprawdzić dominację stronną, być może Córeczka jest lewouszna, lub
ma skrzyżowany wzorzec lateralizacji.
Warto także ćwiczyć sprawność manualną, są świetne zeszyty Agnieszki
Bali do takich ćwiczeń - www.arson.pl.
Proszę pamietać, że w przyszłości Córeczka nie może uczyć się głoskowania!!!
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska