Problem dwulatka
Moje dziecko skończyło dwa lata i mało mówi tylko "mama", "tata", "dziadzia", a najlepiej mu wychodzi "nie". Co mam zrobić żeby zaczął powtarzać więcej słów? Dużo do niego mówimy pomału i spokojnie. I tak samo moje dziecko jest bardzo buntownicze i uparte, wyje czasem bez powodów. Po prostu czasem siądzie na łóżku i zacznie wyć, nie płakać tylko wyć. Jak tak robi to nie mogę go uspokoić, bo jak go uspokajam to jest gorzej. Co mam robić w takiej sytuacji?
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
Konieczne trzeba, by specjalista zbadał synka, bo przecież takie zachowania świadczą o jakimś problemie rozwojowym. Brak możliwości komunikacji powoduje głęboką frustrację u dziecka i nadmierne reakcje emocjonalne.
Może Pani prowadzić samodzielnie terapię w domu, ale zawsze warto raz w tygodniu spotkać się z terapeutą-logopedą, który przedstawi ćwiczenia na nowy tydzień. Proszę poszukać polecanych przeze mnie logopedów na stronie www.szkolakrakowska.pl
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl). Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 20 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 4 sesje).
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl).
Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z Tv, tabletu, komputera - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierną stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska