Wielojęzyczny chłopiec 4,5 roku
Droga Pani Profesor,
Ja już wcześniej do Pani pisałam, mieszkam za granicą, syn skończył cztery lata i mało mówi. W przedszkolu mówią do niego po włosku, my w domu mówimy po polsku i jeszcze dodatkowo mówimy po angielsku gdzieś na zewnątrz, żeby się porozumieć, ponieważ nie znamy z mężem włoskiego. Syn jest dzieckiem bardzo radosnym, z przedszkola zbieramy same pochwały, ale i tak się martwię o niego. Wszyscy mówią, że jest to dziecko wielojęzyczne i da sobie radę i że trzeba czasu. Zauważyłam również, że nie zawsze rozumie co do niego mówię. Proszę o poradę i mam jeszcze jedną prośbę: gdzie moge zakupić Pani podręczniki i płyty do nauki Metodą Krakowską, proszę o odpowiedź jakie to muszą być podręczniki żebym mogła pracować z synem w domu.
Pozdrawiam
Izabela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Zachęcam do przeczytania wątku "Rozmowy" na forum www.konferencje-logopedyczne.pl, gdzie mamy, które same prowadzą terapię w domu dzielą się swymi doświadczeniami.
Postępowanie terapeutyczne wobec dzieci dwujęzycznych i wielojęzycznych przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Czasowniki l.pojedyncza" (www.arson.pl). Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 30 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 4 sesje).
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl).
3. Stymulacja lewej półkuli mózgu - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
4. "Mój pierwszy dzienniczek" - www.wir-wydawnictwo.com.
5. "Pytam i odpowiadam" - www.arson.pl.
Nie wiem jaki jest poziom językowy Synka. Pisze Pani, że mało mówi, ale nie wiem czy mało oznacza, że posługuje się niewielkim słownikiem, ale buduje zdania gramatycznie poprawne czy nie. W zależności od potrzeb znajdzie Pani różne pomoce do ćwiczeń na stronach, które podałam. Każde wydawnictwo prowadzi sprzedaż wysyłkową.
Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z Tv, tabletu, komputera - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierną stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska